fbpx

I EESTI AUTOTÖÖSTUS: JÕUVANKRID, TANKID JA VORMELID

Sangaste krahvi Friedrich Georg Magnus von Bergi auto on lossiesisel ringteel remondis (Foto: Valga Muuseum, VaM F 1102:13)

Sajand tagasi oli auto kõike muud kui tavaline tarbeese ja seda muretsedes ei mõeldud esmajoones kindlasti, kuidas jõuda kiiremini kohale, väiksemale ajakulule või suuremale mugavustundele. Auto oli staatuse sümbol, viidates omaniku kuulumisele väga rikaste hulka. Uhke limusiini rahakal ostjal ei olnud endal tihti sõidulubagi ja rooli keerama palgati väljaõppinud autojuht. Kirjutab Eesti Ajaloomuuseumi teadur-kuraator Anne Ruussaar.

Autos mobilis ehk ise liikuv

Vanimad joonised inim- ja hobujõu abita edasi liikuvast sõidukist kuuluvad renessansiajastu suurmeister Leonado da Vincile, kuid viiteid alternatiivsele energiaallikale tema kavanditel veel ei olnud. Füüsilise abita liikuva sõiduriista idee jõudis teostuseni 1769. aastal, kui Prantsuse armee insener Nicolas Joseph Cugnot ehitas valmis 2,5 tonni kaaluva võimsa, suurtükkide vedamiseks mõeldud masina,

Edasi lugemiseks:

Ajakirja Director tellijana on Sul ligipääs kõikidele Directori ning Inseneeria veebiartiklitele ja arhiivile.

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt