Uus juht. Turundus ei pea olema kallis ja keeruline

Kui öelda turundus, siis mõtleb suurem osa inimesi reklaami või Facebookis postitamist. Silme ette tulevad suured ja uhked kampaaniad, loovinimesed oma äärmuslike ideedega või digipõlvkond, kes muud ei tee, kui postitab sotsiaalmeedias. Sellise eelarvamuse tõttu jõutakse aga tihti järeldusele, et „meie ettevõttel turundust vaja ei ole“. Kirjutab Mari-Liis Vaher.
Turundus on midagi palju enamat, kui siin kirjeldatud. Ja väga palju asju saab ettevõte ära teha tasuta või minimaalsete kuludega. Turundus hõlmab klassikalises lähenemises strateegilist vaadet (toode, hind, müügitoetus, asukoht, personal, protsessid, portfoolio, psühholoogia jne), aga lihtsustatult võib ettevõte alustada kolmest sammust:
Sihtrühm ja selle inforuum
Kui tead täpselt, kellele su toode või teenus on suunatud, siis aitab see juba eos vältida palju vigu. Siis sa ei lähe kaasa viimase hetke pakkumistega ja saad aru, millistes kanalites tõenäoliselt sinu sihtrühm infot tarbib. Isegi kui su toode või teenus on sobilik n-ö kõikidele, proovi ikkagi luua kliendirühmad, kellele saab läheneda erinevalt. Venelastel on vanasõna „Kui ajad taga kahte jänest, ei saa sa kumbagi”. Kui seda nüüd piltlikult ette kujutada ehk ajadagi taga kahte jänest, siis on see isegi halenaljakas. Kas su sihtrühm on B2B või B2C? Kas sa peaksid neil meeles olema tööl, kodus või puhkehetkel? Kas ja mis eesmärgil nad kasutavad sotsiaalmeediat (aja investeerimine vs selle kulutamine mõnes teises kanalis)? Kust nad infot saavad ja otsivad? Need küsimused aitavad jõuda selgusele, kas sa peaksid olema nähtav ja kuuldav LinkedInis ja suurtel konverentsidel või podcast’ides, kirjutama artikleid ja jagama vajalikku infot, et ehitada usaldust oma toodete-teenuste ümber, või hoopis looma Instagram Shopi, Facebook podcast’i või TikToki jaoks inspireerivat pildi- ja videomaterjali jne.
Usaldus tekib ajaga
Üks on kindel: mida iganes sa teed, tee seda järjepidevalt. On parem olla kasvõi kord kuus samas inforuumis oma sihtrühmaga kui olla kampaania raames kuu aega pildil ja siis on mitu kuud vaikus igas kanalis. Infot on kõigil palju ja selleks, et miski meeles püsiks, vajame meeldetuletust, kordust ja silme all olemist. Usaldus on miski, mis tekib ajaga ja seda tuleb turunduses tõsta teadlikult. Kui jagad näiteks iga kuu kolmandal teisipäeval oma valdkonna infot (koolitad, jagad nõuandeid toote või teenuse kohta, vastad korduma kippuvatele küsimustele jne) veebiseminari, blogi, video või muu moel, siis inimesed harjuvad aja jooksul just sinu kanalist seda infot otsima-lugema. Aja jooksul lood endale valdkonna arvamusliidri kuvandi, nii et ka sinu brändist võib kõige paremas tähenduses saada suunamudija (influencer).

Mõõdikud kui otsustusraamistik
Sa ei saa juhtida midagi, mida ei saa mõõta. See kehtib ka turunduses ja brändi ülesehitamisel. Kui sihtrühm ja selle inforuum on teada ning paigas on tegevus, kuidas huvilistel silme all olla ja nende usaldust kasvatada, siis pead ka teadma, kas, kes ja kui paljud sammud päädivad ostu ja/või päringuga. Samuti annavad mõõdikud sulle infot, mis sorti sisu toob kõige rohkem huvilisi; milline kanal töötab sinu äri jaoks kõige paremini (sealt tulnud huviline on kvaliteetne kontakt, kellega saab müügis edasi töötada). Kõige lihtsam on siduda oma kodulehega Google Analyticsi tarkvara, mis on tasuta ja annab ülihead ning olulist infot otsustamiseks. Selleks et kõrvutada müügitulemusi turunduses toimuvaga, on hea võimalus Google Data Studio, mis on samuti tasuta tööriist ja mis annab korrektsel ülesehitamisel kogu ettevõtte juhtimiseks väga hea üldpildi, võimaldades sisuliselt võrrelda ükskõik millist numbrilist infot. Boonuseks on siin veel visuaalne andmete kuvamine, tänu millele on lihtne näidata ka tiimile, kuhu trend liigub teatud tegevusi tehes ja mitte tehes.
Kokkuvõttes: kui sinu sihtrühm teab, kes sa oled ja kust sind leida, ning sa annad talle põhjust oma kanalites käimiseks, siis aja jooksul tekib usaldus ja harjumus sinu brändi poole pöörduda. Pikas plaanis ei ole paremat turundusstrateegiat ja kui tegevused on mõõdetud, siis ei saa siin mööda panna. Kõik muu (sh kampaaniad, digireklaamid jne) on juba selge boonus – kui tead, mis töötab, on ka muid tegevusi lihtne juhtida.
——————–
Sisustrateegia lihtsustatud näide B2B valdkonnas tegutsevale ettevõtjale
Kui sul õnnestub tekitada huvi oma toodete või teenuste vastu ja inimesed jõuavad su kodulehele, sinu ettevõtte või isiklikule profiilile sotsiaalmeedias, siis on vaja läbi mõelda, millist infot nad siit saavad ja näevad ja mis eesmärgil. Pühenda iga kuu kaks-kolm tundi selleks, et analüüsida oma turunduslikku plaani online- ja offline-keskkonnas.
- Loo üks suurem n-ö sisutükk kodulehele, olgu see blogi või uudis, video, kliendi tagasiside vms. Oluline on, et kodulehel oleks värske ja asjakohane info (hea ka otsimootori mõttes).
- Sellestsamast sisust lähtudes saad terve kuu vältel jagada väiksemaid infokilde eri kanalites (nii ettevõtte kui ka isikliku konto alt). B2B-s tegutsedes tuleks kindlasti postitada minimaalselt kord nädalas LinkedIni infokild ja suunata lugejaid oma kodulehele või näiteks teinekord kommenteeri valdkonnaga seotud teiste inimeste postitusi ja loo uusi kontakte.
- Võta ühendust oluliste inimestega, kelle puhul oled ammu mõelnud helistada ja uurida, kuidas neil läheb. Võrgustikes on palju inimesi, kes saavad meie tegemiste ja äri kohta infot levitada, kui me ennast neile vaid meelde tuletame. Vaata, kas on tulemas mõni suur konverents, koolitus vm, kus tasub kohal olla ja suhteid luua.
————–
Varem on samas sarjas ilmunud „Juhtimine kui turundusstrateegia“ (veebruar 2021), „Turunduse audit – kellele ja miks?“ (märts 2021), „Turunduse planeerimine ja mõõtmine“ (aprill 2021), „Kommunikatiivne kirjaoskus – turunduse edu, koostöö ja heaolu eeldus“ (mai 2021), „Kuidas luua tähenduslikke suhteid tööl ja elus?” (juuni 2021), „Turundusplaan ühel lehel” (juuli 2021), „Viis võtmerolli turunduses” (august 2021), „Klienditeekonna pidepunktid” (september 2021), „Turunduse juhtimine” (oktoober 2021), „Kumb on tähtsam, müük või turundus?” (november 2021), „LinkedIn turundus. Miks, kellele ja kuidas“ (detsember 2021), „Turundusstrateegia“ (jaanuar 2022) ja „Turunduse trendid 2022“ (veebruar 2022).
Kommentaarid on suletud