fbpx

Uus juht. Kuidas luua tähenduslikke suhteid tööl ja elus?

Inimesed töötavad inimestega, mitte ettevõtetega. Kuidas aga luua tõeliselt toimivaid sidemeid, mis annavad sotsiaalse kuuluvustunde ja kindluse? Kuidas võtta maksimum virtuaalsetest kohtumistest? Kust leida võrgustikke? Lähemalt kirjutab Mari-Liis Vaher. Lisaks toob ta siin ära rahvusvaheliste võrgustike nimekirja!

Sotsiaalne võrgustik = teie netoväärtus

Inglise keeles on teada ütlus „Your network is your net worth”, mis annab üsna selgelt edasi mõtte sisu olulisuse. Kui tead, kelle poole pöörduda mõne küsimuse, koostöö või mure korral, või tead kedagi, kes teab kedagi, kes saab aidata nõu või jõuga, siis see on hindamatu väärtus igale juhile ja ärile. Jah, aktiivne sotsiaalsus nõuab kannatlikkust, teatud oskusi, mugavustsoonist väljumist või kohati ebamugavustunnetki, aga see kõik on õpitav. Samal ajal tõstab networkimine sinu enesekindlust, annab inspiratsiooni ja ka hea vundamendi, kuidas oma ettevõtte edu, ühiskondlikku elu ja suhteid parandada.

Sotsiaalne kuuluvustunne aitab inimesel olla oma ülesannete kõrgusel enesekindlalt ja rahulikult. See tähendab, et kui sul on hea side näiteks partnerite, klientide, kolleegide ja teistega, siis tunned, et oled osa võrgustikust; et kuulud kuskile. Iga valdkonna ekspert vajab tunnet, et ta kuulub oma valdkonna sotsiaalsesse ringkonda. Me vajame nii tööl  kui ka isiklikus elus enda ümber võrgustikku, kus tunneme, et oleme teretulnud, olulised ja hinnatud.

Kuidas aga tagasihoidliku eestlasena luua neid võrgustikke? Sõlmi kontakte ja hoia teadlikult suhteid (ka harv, aga järjepidev suhtlus on parem kui üldse mitte midagi). Kellest võiks võrgustik koosneda?

  • Mentorid, treenerid, nõustajad, õpetajad jt eksperdid. Nad jagavad oma ideid, inspireerivad ja motiveerivad tegutsema ning aitavad sul teha edaspidi parimaid ja targemaid otsuseid. Samuti on nad tihti vahelüliks uute kontaktide saamisel. 
  • Sinu valdkonna eksperdid ja konkurendid. Tark juht teab, et konkurente tuleb hoida lähedal ja nende tegemistel tasub silma peal hoida. Nii oskad suunda ja fookust seada. Samuti on tark jälgida trende ja valdkonna üldisi suundi.
  • Otsene professionaalne võrgustik ehk koostööpartnerid, kolleegid, kliendid, külalised ja kõik teised, kellega igapäevaselt kokku puutud.
  • Laiendatud professionaalne võrgustik annab võimaluse hoida avatud meelt maailmas ja valdkonna arengutel ning sisse seada pikaajalisi suhteid. Siia alla kuuluvad üritustel osalemine ja muul moel uute tutvuste teadlik loomine.

Miks see vajalik on?

  • Tänu võrgustikule pakutakse üsna sageli kõikvõimalikku koostööd. Isegi kui sa ei otsi midagi konkreetset, vaid osaled lihtsalt aktiivselt kohtumistel ja naudid teiste spetsialistide, mõttekaaslaste ja edukate inimeste seltskonda, saad vastutasuks palju. See toimub ideede vahetamise, koostöö, tunnustamise, suunamise, karjäärivõimaluste, sõprussuhete jms vormis.
  • See aitab sul endal areneda ja arendada oma ettevõtet, kuna oled näiteks asjadega kursis ja näed uusi tegutsemisvõimalusi.

Teadmine on jõud ja juhina tead, et õige info on väga võimas, kui oskad seda kasutada. Järjepideva ja strateegilise võrgustiku loomisega saad koguda teadmisi, kontakte ja ärivõimalusi nutikalt. See tähendab ka, et saad teada valdkonna suundumustest, ilma et peaksid ise neid uurima ja sellele liigselt aega või raha kulutama. Uue kliendi või partneri võid leida, kui annad pärast sõbralikku vestlust juhuslikult visiitkaardi või loote ühenduse LinkedInis. Isegi kõige paremad veebireklaamid ja turundusuuringud ei pruugi sellist tulemust anda. 

Mida tugevamalt on sinu kuuluvusevajadus täidetud, seda lihtsam on sul võrgustikega liituda. Kui asjad on tööl kehvad, siis vaata korraks üle ka isiklikud suhted, mis puudutavad just sedasama kindlust, vajadust kuskile kuuluda. Inimene on tervik.

Mõned näited võrgustikest Eestis ja mujal maailmas

  • Kohalikud avaliku sektori organisatsioonid, kes toetavad ettevõtteid:
    • Eesti Kaubandus-Tööstuskoda 
    • Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus
    • Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsioon
    • Välisriikide saatkonnad Eestis
  • Suured rahvusvahelised võrgustikud suhete loomiseks
    • Business Network International (BNI) 
    • Global Business Owners (GBO) 
  • Väiksemad võrgustikud, mis on mõeldud sarnaste huvidega inimestele kohtumiste korraldamiseks nii füüsiliselt kui ka virtuaalselt. Kohtumisi saab otsida asukohapõhiselt ja teemade järgi:
    • MeetUp
    • Eventbrite
    • Virtual Non Execs 
    • Making Business Connections 
    • Virtual Team Referral Network 
    • Happy Neighborhood Project (HNP)  
    • Powerful-marketers.com 

Kui huvi pakub väga konkreetne piirkond või turg, siis löö Google’i otsingusse networking ja linna või riigi nimi. Pandeemia ajal on kohtumised kolinud e-võrgustikesse, mistõttu neid on väga palju. Samas tasub sellesse aega investeerida teadlikult ja suhteid üles töötada just praegu, kus kõik otsivad samuti kontakte.

Kuidas võtta maksimum virtuaalselt kohtumiselt?

  • Korrasta oma LinkedIn profiil, et oleksid professionaalselt esindatud ja sinuga oleks lihtne ühendust võtta.
  • Pane kirja kõik kontaktid, keda kohtumisel näed (tee ekraanikuva ja/või salvesta vestlus, et sellega hiljem rahulikult tegeleda).
  • Leia kohatud inimesed LinkedInis ja saada liitumissoov (Connect): kirjuta juurde, et „kohtasin teid (seal ja seal)… ja tore oleks ühenduses olla ka LinkedIni vahendusel”.
  • Tutvu lähemalt profiilidega ja otsusta, kellega soovid eraldi vestelda, et üksteise äri tundma õppida. Pea meeles, et see pole müügikõne. Ütle lihtsalt mõne lausega, millega tegeled ja kes on sinu jaoks parim kontakt, ning küsi vestluspartnerilt, keda tema täpsemalt otsib või kuidas sa saad teda aidata. 
  • Pane kirja järeltegevus, lepi kokku edasine kõne või pane endale kalendrisse meeldetuletus, millal ja kellega sa taas ühendust võtad. Alles kõige selle järel saab alguse sisuline koostöö, nt müük, sest usaldus kasvab aja jooksul. Märgi iga kontakti juurde valdkond ja teema, mille puhul võiksid tema poole pöörduda.

Kas astuda liikmena või käia külalisena?

Suurem osa võrgustikgruppe on oma äri üles ehitanud liitumistele, mis tähendab, et eeldatakse, et sa astud liikmeks. See ei pruugi olla halb valik, kui võrgustik sobib. Enne otsustamist külasta aga mitut gruppi külalisena ja kaardista ära, kus leidub sinu jaoks kõige olulisemaid kontakte. Tavaliselt saab ühte gruppi külalisena külastada üks-kaks korda. 

—————-

Varem on samas sarjas ilmunud „Juhtimine kui turundusstrateegia“ (veebruar 2021), „Turunduse audit – kellele ja miks?“ (märts 2021), „Turunduse planeerimine ja mõõtmine“ (aprill 2021) ja „Kommunikatiivne kirjaoskus – turunduse edu, koostöö ja heaolu eeldus“ (mai 2021)

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt