fbpx

Tööandja brändingu loomist tuleb alustada oma inimestest

„Küll oleks tore, kui kuuleksin kedagi Magnetic MROsse töövestlusele kutsudes telefonis elevat: ahh, Magnetic MRO!“ Nii unistas personalijuht Ene Krinpus, kui ta seal tööd alustas. Kolm aastat hiljem kinnitavad nii Ene kui turundus- ja kommunikatsioonijuht Tiina Shein, et just nii ongi läinud – kommertslennukite täishooldust pakkuv Magnetic MRO on viimastel aastatel palju panustanud tööandja brändingusse ja maitseb nüüd selle esimesi vilju. Ene ja Tiinaga rääkis Tuuli Elstrok.

„Minu jaoks on lennundus väga aukartust äratav valdkond,“ ütleb personalijuht Ene Krinpus, „nii et võimalus sedalaadi töö vastu võtta oli väga põnev.“ Peamise raskusena, millega tuli kohe rinda pista, nimetab ta suurt tööjõupuudust: „Lennuakadeemia ei suuda meile pidevalt piisavalt spetsialiste ette valmistada, sest litsentseeritud tehnikuks õppimine on üsna pikk protsess, 6–7 aastat. Vajame aga tipptasemel spetsialiste, vastutama pead ju tuhandete inimeste eest… Isegi mootorikatet ei saa halva tujuga kinni keerata, sest kui seal midagi juhtub, on tagajärjed väga tõsised.“

Kes mida teeb?

„Ega meile mingit konkreetset eesmärki tööandja brändingu mõttes ei seatud,“ muigab turundus- ja kommunikatsioonijuht Tiina Shein. „Meile meeldib Magneticus öelda, et meie tegevjuht Risto Mäeots on mõnes mõttes täiesti teiselt planeedilt! Ta on suur lennunduse fanaatik, kelle arvates ei peaks noored püüdlema tingimata juhtivale kohale, vaid alustama algusest, läbides kogu karjääriredeli, sest siis mõistavad nad ettevõtte olemust kõige paremini. Ta ise on selle musternäide – tuli meile praktikale ja kasvas tegevjuhiks.“

Tiina Shein (vasakul) ja Ene Krinpus ei vaata lennukeid enam nii nagu varem.

Enet ja Tiina otsustasid härjal sarvist haarata kohe mitmel rindel. Nad koostasid Exceli tabeli ehk employer brand’i kalendri. „Panime sinna kuude lõikes kirja kõik, mida tahtsime teha nii ettevõttes kui väljaspool,“ meenutab Ene. „Samal ajal tuli seda teha ettevaatlikult, et me ei kohutaks inimesi ära ja neil oleks aega meie pakutavaga harjuda.“ Ene usub, et töötajad on parimad brändisaadikud: esmalt tuleb motiveerida oma inimesi, nendega tegeleda ning siis hakkab ettevõtte maine tõusma ja kujunema ka tööturul. „Hakkasime oma töötajatele korraldama rohkem ühisüritusi, alustasime ka tähtpäevade tähistamisega.“ Ene liitus Magneticuga kevadel ja sügisese SEB maratoni ajal oli eriti uhke näha, kuidas 40–50 inimest Magneticu särgis jooksid, koos pilte tegid ja suhtlesid. See oli esimene kord, kus töötajatel tekkis ühistunne.

Samal ajal otsustati Magneticut ka laiemale üldsusele rohkem tutvustada. „Tahtsime oma töötajate ja nende edulugudest tehtud videote kaudu näidata, mis inimesed meil üldse töötavad ja mis töid siin tehakse,“ lisab Tiina. „Kuna asume Tallinna lennuvälja kinnisel territooriumil ja niisama lihtsalt siia sisse jalutada ei saa, siis ega meist ju eriti palju ei teata.“ Ta ütleb, et oma ettevõtte lugude rääkimisse tuleb kaasata ka uusi töötajaid, mitte ainult neid, kes on seal juba 5–10 aastat töötanud. „Oleme teinud lugusid värskete, alla aasta meiega töötanud kolleegidega, mis näitab, et väärtustame kõiki, mitte ainult vanu olijaid. Seda võiksid Eesti ettevõtted rohkem teha.“

Oma ettevõtte lugude rääkimisse tuleb kaasata ka uusi töötajaid, mitte ainult neid, kes on seal juba 5–10 aastat töötanud. Tiina Shein

Avatud angaarituuridele lisandusid messikülastused, õpipoisikampaaniad üli- ja kutsekoolidega (nt kutseõppeprogramm lennuakadeemiaga, loengud koolides), saadetes käimine jmt. Tagasiside ei lasknud end kaua oodata. „Kõik, ka meedia, olid vaimustuses, et ohoo, kas päriselt tehakse siinsamas Eestis neid asju!“ meenutab Tiina. Tegeleb ju Magnetic MRO lisaks lennukihooldusele (nt Eesti, Läti ja Leedu lipu värvides airBalticu lennukite värvimine) veel väga palju muuga. „Jah, lisaks värvimisangaarile müüb ja liisib meie liisinguüksus lennukeid-mootoreid, hiljuti avati mootorite töökoda, müüme mootorite varuosi, teeme lennuki sisemuse detaile suurtele lennufirmadele nagu Emirates, Qatar, Virgin ja lennukitootjatele nagu Airbus jne,“ sõnab Ene. Peale selle oli avatud uste kampaanial teinegi tulemus – tekkis arusaam, et ka vanemana ja mõne teise karjäärivaliku pealt ei ole hilja lennundusse üle tulla. „Kui sul on lennunduskirg, siis see on hämmastav, mida sa saad siin korda saata ja kuhu areneda!“ hüüavad nii Ene kui ka Tiina, kes on päris kindlasti ka ise selle kirega tõsiselt nakatunud.

Iga järgneva aasta plaan on Enel ja Tiinal eelmisest ägedam ja ambitsioonikam. „Me tahame tööandja brändinguga tegeleda mõtestatult, mõeldes sellele, mida meie enda inimesed sellest saavad,“ ütleb Tiina. Ta on kindel, et välireklaamidele, mis tööle kutsuvad, pole mõtet suurt turunduseelarvet seada, kui töökeskkond pole hea. „Pigem panustame sellele, kuidas töötajate tingimusi ja karjäärivõimalusi veel paremaks teha, et neil oleks siin hea. Alles selle kaudu saame end hea tööandjana näidata.“

Labidaga kala ei püüa

Mõlemad naised nendivad, et algus oli pöörane – kõike oli vaja kohe ja kiiresti. Nii sattus sekka ka mõni kaheldav otsus. „Tegime kampaania, et värvata kutseõppesse lennukimehaaniku õpipoisse, ja ühe kanalina kasutasime bussireklaame,“ räägib Ene. „Tagasiside oli see, et kas te arvate, et saate kvalifitseeritud tööjõudu ühistranspordist. Nii et võib-olla polnud see just parim kanal.“ Tiina lisab: „Eks see oli natuke labidaga kala püüdmine ja nüüd me seda ei teeks, seda enam, et teame juba, kust selliseid inimesi leida.“

Õppetunniks peavadki nad seda, et kõike ei pea kohe järele proovima, vaid tuleb aega võtta plaanimiseks ja variantide kaalumiseks. „Samas,“ lisab Ene, „sai kampaania väga palju vastukaja ja mõned inimesed sellest kampaaniast on meil siiani tööl. Nii et mine võta kinni!“

Jalutame kõigi kandidaatidega angaarist läbi ja seal on kohe näha, kas nad lihtsalt kõnnivad seal või läheb neil lennukit nähes silm särama ja kõnevõime kaob. Just neid inimesi me otsimegi. Ene Krinpus

Kõnevõime kadus? Oled värvatud!

Kuna lennundusspetsialiste niisama lihtsalt turult ei leia ja palju aega tuleb panustada töötajate väljaõpetamisse, on uute värbamine pikaajaline protsess. Näiteks peavad potentsiaalsed lennukitehnikud lahendama mitmeid ülesandeid ja tööintervjuu kestab julgelt 3–4 tundi. Ene ütleb, et suhtumine on kõige olulisem ja on vaja aru saada, mis inimest motiveerib. „Jalutame kõigi kandidaatidega angaarist läbi ja seal on kohe näha, kas nad lihtsalt kõnnivad seal või läheb neil lennukit nähes silm särama ja kõnevõime kaob. Just neid inimesi me otsimegi.“ Tiina toob näite ühest kolleegist mootoriüksuses: „Ta on 30. eluaastate keskpaigas olev magistrikraadiga jurist, kellele lennundus oli suur unistus, kuid tundus samas nii kauge ja kättesaamatu. Nüüd töötab ta meil juba kolm aastat.“

Muidugi uuritakse Magneticus töötajate rahulolu, lisaks sellele saavad nad esitada jooksvalt ettepanekuid personaliosakonda. „Sealt siis vaatame, mida me saame kohe ära teha ja mis on suuremad teemad, mida planeerime pikemalt ette,“ ütleb Ene.

Magneticu brändisaadikute ehk töötajate jaoks on ettevõtte suurimateks väärtusteks karjäärivõimalus, iga päev millegi uue õppimine ning suurte ja oluliste asjade tegemine. „See ei tähenda mitte lihtsalt lennuki hooldamist, vaid taeva hoidmist turvalise kohana,“ selgitab Ene. Ka loomingulisusel on ettevõttes oluline roll, olgu selleks siis 3D-printimine, koostöö Eesti Kunstiakadeemiaga, kus üks toode ühiselt paremaks arendati, või puutevaba tualeti loomine lennukitesse. „Siin saab lihtsalt nii kihvte asju välja töötada, olla suurte asjade sünni juures,“ ütleb Tiina, kes toob esile veel vabad käed oma töö tegemisel, missioonitunde teha midagi suurt ja väärtuslikku ning ägedad inimesed ja tiimitunde. Enel on selle ilmestamiseks näide eelmisest sügisest, kus üks eralennukiprojekt hakkas hilinema. „Inimeste motivatsioon oli natuke madalaks muutunud, aga kogunesime kõik sinna, viisime neile süüa ja hoidsime nende meeleolu üleval. Oleksime võinud olla reede õhtul kodus oma perega, aga tundsime, et nad vajavad meid. Kõik toetasid üksteist, ületunde ei loetud ja kõigil oli uhke olla. Neid interjöörifotosid kasutame oma turunduskommunikatsioonis tänaseni.“

Potentsiaalsed lennukitehnikud peavad lahendama mitmeid ülesandeid ja tööintervjuu kestab julgelt 3–4 tundi.

Konkursil „Kiida tööandjat“ saavutati teine koht, mille üle on Tiina ja Ene väga uhked, lausa sõnatud, eriti pärast rasket aastat lennunduses ja Magneticus. „Printisin hiljuti me inimeste tunnustavad sõnad ettevõtte kohta välja ja panin seintele. Kipume ju igapäevaelus väikestesse asjadesse kinni jääma ja virisema. Aga neid kommentaare lugedes näeme, et oleme õigel teel!“

Ene (vasakul) ja Tiina on veendunud, et personali- ja turundusinimesed peavad omavahel koostööd tegema. Fotol võtavad nad 2021. aastal Eesti Lennuakadeemialt vastu Euroopa Liidu esikoha auhinda.

„Tööle tulles ütles Ene, et tahaks olukorda, kus keegi ütleb telefonis vaimustunult, kuuldes kutset töövestlusele: Magnetic MRO – vau, kui äge!“ meenutab Tiina. „Varem pidime inimesi intervjuule kutsudes neile selgitama, millega Magnetic tegeleb ja kuhu nad üldse kandideerivad. Aga nüüd kuuleme kohe vastust: jah, te olete see lennukihooldusettevõte.“ Ta on väga rahul, et Magnetic ei seostu enam vaid siniste angaaridega Tallinna lennuväljal.

Tööpõld on veel aga lai. „Meil on ees terve maailm,“ ütleb Tiina. „Leedus me väga tuntud pole, sealt edasi tuleb Euroopasse minna ja taolise suure konkurentsi puhul on muidugi keeruline saada Euroopas tunnustatud tööandjaks. Aga miks mitte? Igatahes tuleb see plaani võtta,“ on ta veendunud. Ene lisab: „Peame näitama, et senised tulemused pole olnud lihtsalt õnnelik ühekordne juhus. Peame hoidma seda, mida oleme saavutanud, ja näitama, et ei teinud seda fassaadi või meedianupukese pärast, vaid et see ongi see, mida me väärtustame.“

——————————————

  • Magnetic MRO AS on Euroopa Lennundusohutusameti ja Ameerika Ühendriikide Föderaalse Lennuameti sertifitseeritud kommertslennukite täisteenust pakkuv hooldusettevõte, mille peakontor on Tallinnas ning harukontorid ja -laod üle maailma. Tallinna lennuväljal paiknevates angaarides teostatakse põhjalikku baashooldust Boeing 737 ja Airbus 320 lennukitüüpidele ning samuti värvitakse. Lisaks pakutakse lennukihoolduse oskusteabe müüki ja liinihooldusteenust ehk lennukite kiirhooldust välismaa lennujaamades.
  • Magnetic MRO on tuntud kui innovaatiliste lahenduste kasutaja, nt 3D-tarkvara, millega saab ette kujutada valmiva lennuki kabiini. Samuti lansseeriti lennukiosade 3D-printimisvõimalus, mille on heaks kiitnud lennundusjärelevalvet teostavad organisatsioonid. 2017. aastal teatas Magnetic MRO uuest liitreaalsuse lahendusest, mis näitab lennufirmadele kere uut värvikujundust enne värvimistööd.
  • 2018. aasta jaanuaris müüs Magnetic MRO senine omanik, investeerimisfirma BaltCap koos väikeinvestoriga 100% osalusest Hiina ettevõttele Guangzhou Hangxin Aviation Technology, millest sai Hiina ajaloo suurim investeering Eestisse. Sama aasta veebruaris avas Magnetic MRO oma koolituskeskuse Magnetic Training, et tagada ettevõtte kasvu ja lennutööstuse kiire arenguga seotud nõudmisi (alates väga spetsiifilistest mootorikoolitustest kuni lennukite tüübikoolitusteni).
  • 2019. aasta veebruaris sisenes Magnetic MRO börsile. Kaubeldi Nasdaq Balti First Northi võlakirjaturul. Märtsis samal aastal teatas ettevõte, et omandab Hollandi ettevõtte Direct Maintenance, millega siseneti laiakereliste mootorite hoolduse turule.
  • 2020. aasta alguses tõi Magnetic MRO turule oma liisingufirma Magnetic Leasing, mille eesmärk on luua aastaks 2025 poole miljardi USA dollari suurune varade portfell. Ettevõte tõi oma tütarfirma, lennukite interjööridetailide tootja MAC Aero Interiors tootmise kogu ulatuses Inglismaalt Eestisse Tallinna. Lisaks sõlmisid Magnetic MRO ja maailma juhtiv lennukitootja Airbus pikaajalise lennukite hoolduslepingu Airbusi perekonna õhusõidukite tugiteenusteks ja hoolduseks.

Hiljutised tunnustused:

  • Parim praktikakoht 2020
  • „Kiida tööandjat“ teine koht 2020
  • Unistuste tööandja tuleviku tegija 2020
  • Euroopa Komisjoni eestvedamisel Euroopa Kutsehariduse Oskuste Nädala ettevõtete ja õppurite töökohapõhise õppe auhind 2020 (koostöös Eesti Lennuakadeemiaga)

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt