fbpx

Uus juht. Turunduse audit – kellele ja miks?

Edu mõõtmine numbrite abil on suhteliselt lihtne, kui tead, millised mõõdikud on olulised. Kuid kõike ei saa alati numbritega tõlgendada ja lisaks on pandeemia loonud olukorra, kus sellest pole nii palju abi, sest hästi palju on hoomamatust.

Turundussarja teises artiklis räägib Mari-Liis Vaher auditeerimisest ja annab nõuandeid, kuidas ja miks auditit teha ning kuidas ja mida mõõta turunduse edu määramiseks.

Oma tegevuste audit

Juht peab eeskätt mõistma, millised teadmised ja infokillud teda mõjutavad ning mis toetab igapäevast otsustamisprotsessi, ka alateadlikult. Siin on abiks järgmised küsimused:

1. Kust ja kuidas ma otsustamise jaoks vajalikul hulgal infot hangin? Mis on need usaldusväärsed allikad minu äris? 

2. Kui tihti ma vajan turult uut infot? 

Nende kahe asjaga tegelemine tõstab juhi jõudlust rohkem, kui võib esialgu ette kujutada. Ettevõtte turunduslike edusammude jälgimiseks on oluline ka kindla regulaarsusega kontrollida infot ja turuolukorda, et avastada valdkondi, mida saab parandada-arendada või millest on targem loobuda.

Optimaalse jõudluse ja ajajuhtimise juures tulevad mängu sellised proovikivid või stressiallikad nagu teabe üleküllus, tähelepanu hajumine ja mitme ülesande täitmine korraga (multitasking).

Seega on juhi esimene ülesanne seada igapäevased tegevused tähtsuse järjekorda ja need süstematiseerida. See aitab vältida ülekoormust. Fookuse seadmine ning segajate, katkestuste ja hulkuvate mõtete vältimine võimaldab jääda rahulikuks, keskenduda olulisele ja muutuda efektiivsemaks. See kõik on hea pinnas otsuste tegemisel. 

Turundusauditi põhimõtted

Auditi korrapärane läbiviimine on oluline, sest annab üliolulist tagasisidet ja aitab näha seost turundustegevuse ja selle tagajärgede vahel. Audit võib olla väga ulatuslik ja aega võtta lausa kuid, kui võtta appi spetsialistid väljastpoolt. Aga turunduse juhtimise ja otsuste toetamisel saad ka mõne tunniga auditi teha, kasutades enda jaoks vaid kõige olulisemaid ja lihtsalt kättesaadavaid näitajaid. See aitab kohe mõista, kas liigud õiges suunas või peaksid põhjalikumalt olukorra põhjustesse minema.

Turunduse juhtimise ja otsuste toetamisel saad ka mõne tunniga auditi teha, kasutades enda jaoks vaid kõige olulisemaid ja lihtsalt kättesaadavaid näitajaid.

Hästi läbiviidud audit võib anda suure ülevaate turundusstrateegiast. Auditeerimisest pole aga abi, kui teed seda lihtsalt üks kord ja rohkem seda ei vaata. Regulaarsus tagab, et sa ei toetu otsustes aegunud teabele.

Turundusaudit:

  • ütleb, millist teavet ja kui sageli sa vajad ning kuidas seda leida;
  • aitab avastada probleeme ja lünki ning täpsustada turunduse tugevaid ja nõrku külgi;
  • määratleb valdkonnad, mida on vaja parandada;
  • aitab avastada uusi või raisatud võimalusi;
  • aitab näha konkurente ja nende tegevust;
  • annab parema ülevaate turundusplaanist;
  • tuletab meelde esialgseid eesmärke, et neid vajadusel kohendada;
  • aitab teha kindlaid otsuseid ressursside paigutamise kohta;
  • aitab ületada hirmu, et jääd turul kaotajaks;
  • vähendab ärevust ja stressi.

Igakuine ja aastane audit

Igakuine audit võiks haarata taktikalise turundustegevuse tulemusi või tulemusnäitajaid vastavalt tegevusalale ja eesmärkidele, aga ka näiteks turunduse kogukulusid vs uute klientide ja ettevõtete hulka, mida need kulud tekitasid, või uute päringute või esimeste ostude arvu veebipoes.

Jälgi kindlasti suuremat tähelepanu vajavaid valdkondi. Üks võimalus on kasutada kõige lihtsamaid Google’i töövahendeid, vaata nt sheetsformarketers.com, kus on tasuta põhjad selleks. Hea keskkond on ka smartsheet.com. Muu hulgas on sellistes keskkondades igakuise eesmärgi seadmise ja jälgimise lehed, mis aitavad selgitada olulisi ülesandeid, kaardistada sammud nende elluviimiseks ning mõõdikute jälgimiseks vajalikud töölehed jpm.Oluline on leida üks selline töövahend, mida on lihtne täita just sinu ettevõtte jaoks kõige olulisema infoga. Töövahendist on kasu, kui see on juhile abiks, mitte tüliks.

Allikas: marketersprogram.com

Iga-aastane audit on põhjalikum. Ja sõltuvalt ärist võib juhtuda, et seda läbimõtlemist on vaja hoopis näiteks korra poolaasta jooksul. Üks võimalus turundustegevuse põhjalikumaks auditiks on selline meetod nagu RESULT (inglise keeles “tulemus”).

Kord aastas, tõenäoliselt selle alguse või lõpu lähedal, peaks üle vaatama ettevõtte missiooni ja visiooni, turunduse eesmärgid ja -strateegia. Üks peamisi küsimusi on see, kas praegu rakendatav strateegia on ressursse silmas pidades õige ja asjakohane. Ja siin tulebki appi akronüüm RESULT, mis koosneb järgnevatest sammudest:

R – review competitors: vaata konkurendid üle 

Lahingusse ei minda ilma ümbrust tundmata, kinniseotud silmade ja kätega. Jälgi oma valdkonna vanu ja uusi põhitegijaid ning nende strateegilist ja taktikalist tegevust. Mõõdikuna saab siin kasutada turuosa suurust, käivet, turunduse kontekstis ka tuntust,  meediategevuste ja PR ülevaadet, kanalite kasutust digitegevust jms.

Kord aastas, tõenäoliselt selle alguse või lõpu lähedal, peaks üle vaatama ettevõtte missiooni ja visiooni, turunduse eesmärgid ja -strateegia.

E – evaluate your activities: hinda oma tegevusi

Tihti satume harjumuste lõksu: teeme seda, mida oleme alati ühel või teisel moel teinud. Vaata üle oma turundustegevused, et hoida fookus sellel, mis loob suuremat väärtust. See nõuab ausust nii sinult kui ka teistelt töötajatelt, sest tuleb olla hästi praktiline, hinnates uuesti mõne sammu toimet. Mõõdikuna saab siin kasutada kõige lihtsamat SWOT-analüüsi turunduse kohta ning võrrelda kanaleid ja tulemusi (nt sotsiaalmeedia, sisuloome tegevusplaan, soovitusturundus). Küsi üle, miks te seda teete. Mida meie kliendid tahaksid, et me teeksime? Kuidas selle valdkonna kliendid tegelikult käituvad?

S – seek out opportunities: otsi võimalusi

Võta aega, et mõelda, kuhu te ettevõttena soovite jõuda ja kuidas turundus saab sellele kaasa aidata. Nii soodustad võimaluste ja ideede leidmist ning saad palju selgust. Iga trendiga ei ole vaja kaasa minna, küll aga on vaja teada, mis võimalused turul on. Siin saab kasutada ajurünnakuid või nt Design Sprinti lähenemist kogu tiimiga. Disainisprint on Jake Knappi loodud ajaliselt piiratud viiefaasiline protsess Google’is, kus rakendatakse disainimõtlemist, et vähendada riski uue toote-teenuse turule toomisel.

U – utilize customer value: kasuta väärtusi, mida kliendid loovad

Arvamusest, kuidas kliendid sinu brändi ja toodetesse-teenustesse suhtuvad, ei piisa. Kui süveneda nende tagasisidesse, saad väga väärtuslikku infot selle kohta, mis on hästi ja mis vajab parandamist või mis ei vasta üldse ootustele. Mõõdikuna on siin võimalus koguda klientidelt üldist tagasisidet ja hinnanguid. Nii tunnevad nad esiteks, et nende arvamus loeb, ja sina saad vajalikku teavet toodete-teenuste ja klienditeeninduse tajutava kvaliteedi kohta. Üks lihtsamaid meetodeid on mõõdikuna kasutada Net Promoter Score ehk NPS näitajat (nende klientide protsendist, kes hindavad oma tõenäosust soovitada ettevõtet, toodet või teenust sõbrale või kolleegile skooriga 9 või 10, on lahutatud nende klientide protsent, kes on andnud hinnangu 6 või alla selle; vt netpromoter.com).

L – let go of mental barriers: lase lahti vaimsetest barjääridest

Kui märkad end mõtlemast, et „kõik teevad seda või teist…“ või et „me oleme alati asju niimoodi teinud”, siis tea, et see ei pruugi olla õige. Kuidas vabaneda enda seatud vaimsetest takistustest? Esiteks, õpi oma vigadest. Kui sa ei tunnista läbikukkumist, ei saa sa kunagi aru, miks asjad valesti läksid. Teiseks tasub olla tähelepanelik ja hallata oma emotsioone: mõtle korra, kuidas minevikusündmused mõjutavad praegust otsustamist ja emotsioone. Kas turundus on olude tagajärg või on mingid käitumismallid, mis segavad sinu konstruktiivsust otsustamisel? Kolmandaks sea turundusele selged eesmärgid ja lase end n-ö tiksuvast kellast vabaks.

T – transform your marketing: muuda oma turundust

Tervita muutusi ja õpi kohanema. Edukad ettevõtjad on piisavalt julged, et seista silmitsi võimaliku naeruvääristamisega. Nad ei hooli sellistest ütlustest nagu „ära nii tee” või „see on rumalus” ega lase ennast segada tagasilöökidest. Mugavustsoon viib tuttavatesse kohtadesse. Uuri edulugusid, et teada saada, kuidas jõuti eduni. Kas kuskilt saaks eeskujuks võtta? Sinu turundus võib ju olla midagi hoopis teistsugust kui siiani tehtud!

———

Sel aastal ilmub Directoris lugudesari turundusest ja selle rollist juhtimises. Ehk aitab see uutel juhtidel mõista oma rolli ettevõtte turunduses ja näha selgemini turunduse vastutusalasid. Muu hulgas tuleb juttu sellest, kuidas turundajaid ja nende tööd paremini juhtida ja, mis kõige tähtsam, kuidas hinnata turunduse mõju äritegevusele. Sarja esimene lugu „Juhtimine kui turundusstrateegia“ rääkis juhi rollist turunduses, mis on suurem, kui arvatakse.

Autor Mari-Liis Vaher on enam kui 15-aastase kogemusega turundusekspert ja mentor, rahvusvahelise Powerful Marketer Program koolituse looja ning ettevõtja. 

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt