SEO – järjepidev töö aitab Google’is esilehele

SEO on tasapisi leidnud Eesti ettevõtete turunduseelarves püsikoha ja aitab tänu paremale nähtavusele ka reklaamikulusid vähendada. Edu toob järjepidev pikaajaline töö. Kirjutab Eva Pärtel.
SEO ehk veebilehe optimeerimine otsingumootoritele on vajalik selleks, et leht Google’is võimalikult ees välja tuleks. Eestis on ettevõtete teadlikkus SEOst viimaste aastatega tõusnud. Kuigi on palju neid, kes eeldavad kiireid tulemusi, teatakse, et see on pikaajaline töö. „Küsimusi stiilis „kuidas üleöö esimeseks saada“ pigem enam ei esitata,“ räägib oma kogemusest Turunduskoolitus OÜ digiturundaja Katrin Vilimaa–Otsing. QQQ OÜ SEO spetsialist Meelis Vill ütleb, et asjast teavad rohkem need, kelle ärile see on ülioluline ning kes ei eelda ka kiireid üleöö tulemusi.
Hinnanguliselt luuakse iga päev maailmas juurde 547 200 uut veebilehte. Kui sinu ettevõtte turg on rahvusvaheline, siis on vaja tõsist pingutust, et sellises konkurentsis silma paista; kui aga fookuses on ainult Eesti-sisene turg, on SEOd palju lihtsam teha. Villa sõnul tuleb arvestada ka sellega, mis alal firma tegutseb, kui kaua see on tegutsenud ning milline on olnud selle veebihügieen ja -harjumused.
Enamik Eesti veebiomanikke teeb lihtsamaid SEO töid praegu ise. Lehekülgede pealkirjad kirjutatakse sobivamaks, kirjeldused tehakse löövamaks ja hoolitsetakse veebikiiruse eest, näiteks ei laadita liiga suuri fotosid veebilehele. Esmane veebihügieen on viimaste aastatega Villa sõnul palju paranenud. „See on nagu põranda pühkimine poes. Tuleb regulaarselt pühkida, aga läbimüüki see alati ei taga. See võib olla direktori jaoks petlik vale arusaam, et jah, me teeme SEOd, kuigi sisuliselt tehakse vaid 10% vajalikest SEO töödest.“
Vilimaa-Otsingu sõnutsi arvatakse tihti, et teenuse sisseostmine on kallis, kuid majasisene SEOga tegelemine on samamoodi kulukas. Ta toob näiteks, et selleks on vaja osta teatud tööriistu, mis SEO agentuuril on juba olemas ja mille kulu on mitme kliendi vahel ära jagatud. Lisaks tuleb mõelda, kuidas hoida töötaja teadmisi ajakohasena. Ei saa eeldada, et võtad turult tippspetsialisti ja ta jääb selles kiiresti muutuvas valdkonnas koolitamata. Vilimaa-Otsingu arvates on vahel mõistlik väliskonsultandi (kord-paar kuus) ja majasisese tehnilise töötaja kombinatsioon. Tuleb hinnata oma ressursse ja vajadust. Näiteks kui on väiksem veebileht, siis ei olegi nii palju tööd. Suuremate e-poodide puhul on aga siiski mõttekas keegi palgale võtta – see, kes SEO tööd teeb, peab kindlasti kaasa rääkima sisu loomisel, sest sisu on osa SEOst.
10 aastat SEO teemaga süvitsi tegelenud Vill räägib, et otsingumootoritele optimeerimine on tülikas, pikk ning kohati päris tehniline töö. Nende ettevõtete jaoks, kes müüvad oma tooteid-teenuseid veebi kaudu, on SEO asi, milleta on juba võimatu edukalt toime tulla. Kui kunagi pidid paljud juhid olema nii müügimehe, koristaja, raamatupidaja kui ka laotöötaja ametis, on nüüd loomulik, et iga ameti peale on võetud erialainimene. „Alguses saab kuidagi hakkama, kuid mingist hetkest lõpeb tarkus ning peab pöörduma professionaalide poole,“ ütleb Vill oma klientide kogemusele toetudes. Tema hinnangul saab tehniliselt sedavõrd keerulises valdkonnas nagu SEO heaks spetsialistiks vaid pikaajaliselt lihvitud oskuste ja järjepideva tööga.
Kui tahad ikka ise proovida…
Mõtle läbi, milliste märksõnadega kliendid sinu teenust võiksid otsida. Kas veebilehel olevad tekstid annavad nendele päringutele kõige parema vastuse? Hea näide on Vilimaa-Otsingu sõnul Tuleva pensioniühistu, mis on käivitamisest saadik proovinud kasutajaid harida FB live videote ja blogiartiklitega. Eesmärk ongi lihtsas keeles kirjutada keerulisest asjast ja selle tulemusena tuleb see blogi väga hästi välja, kui keegi midagi pensioni teemal googeldab.
Paraku headest tekstidest alati ei piisa – muu hulgas on vaja internetimaailma soovitusi ehk linke. Kui veebilehele viitab palju linke, siis oled midagi õigesti teinud, sest sinu kodulehte soovitatakse. Linke on aga Villi sõnul veelgi raskem saada kui kirjutada suurepäraseid artikleid. Kui su veebilehe sisu ei kutsu iseeneslikult linkima, tuleb teha müügitööd. „Hakkate helistama ja paluma: olge nii kena, palun linkige mu veebile, seal on päris head artiklid. Kui te ise ei viitsi võtta sadu kõnesid, siis ostke see töö sisse,“ räägib Vill.
Mida varem veebi optimeerimisega pihta hakata, seda kiiremini jõuad Google’is ülespoole. Vill lisab, et ei maksa pugeda vabanduse taha: hakkame SEOd tegema alles siis, kui tuleb uus koduleht. Sedasi läheb palju aega kaotsi, mida saaks kasutada kasvõi teemasse sisse elamiseks. SEO töö puhul tuleb varuda aega – ühe-kahe kuuga ei tule tulemusi.
SEO teema muutub aastatega üha olulisemaks, sest meedia ja reklaamide hinnad tõusevad. „Kui sellega aga järjepidevalt tegeleda, on võimalik nähtavust juurde saada ja samal ajal reklaami eelarvet vähendada,“ ütleb Vilimaa lõpetuseks.
——————————
SEO ja tulevik

Katrin Vilimaa-Otsing:
- Üha oluliseks muutub piltide ja videote optimeerimine, sest inimesed vaatavad aina sagedamini otsingutulemusi just nende kujul.
- Ameerikas tehakse juba ca 20% otsingutest häälkäskluse abiga – küllap jõuab see trend ka Eestisse. Seega tuleks mõelda, kuidas oma veebi sisu selliste päringute jaoks optimeerida (rohkem kõnekeelt kasutada vms).
- Üha enam tuleb arvesse võtta, et internetis levivad valed ja moonutatud uudised, sest igaüks saab tänapäeval teha või osta oma isikliku ja meelepärase uudisteportaali. Sisu tuleb meeletult peale ja SEO muutub aina raskemaks ja konkurentsitihedamaks. Suured portaalid on sellise sisu vastu võitlema hakanud ja tuleb jälgida, et selle levikule kaasa ei aitaks, sest nii võib endale ka mõne bloki/piirangu saada. Usaldusväärse veebilehe / allika tiitli saamine sellises olukorras on väärtus omaette, mille poole püüelda.
—————————–
SEO ja tulemuslikkus

Meelis Vill:
- Mõõdupuuks võib olla orgaanilise külastatavuse kasv ja seeläbi läbimüügi kasv. Veebilehele jõutakse mitmeid teid pidi: sotsiaalmeedia, tasulise reklaami kaudu, tullakse otse või viitavate lehekülgede kaudu ning otsingumootoritest. SEOga saab otsingumootori kaudu veebilehele maanduvat seltskonda suurendada.
- Teine viis on mõõta äri jaoks vajalike märksõnade kõrgeid positsioone otsingutulemustes. Mitmendal kohal su märksõna Google’is on? Mida kõrgemal märksõnad asuvad, seda tulemuslikum on olnud SEO.
Kommentaarid on suletud