fbpx

Paar tööriista coach’ivale juhile

Enne, kui juht saab efektiivselt kasutada coach’iva juhtimise tööriistu, peab ettevõttes ja tiimis hügieen korras olema: selged eesmärgid, sagedane tagasiside ning usalduslik suhe. Mis tööriistad need on, sellest rääkis lähemalt Tele2 Eesti personaliarenduse spetsialist ja coach Mihkel Joasoo 25. septembril Directori veebiseminaril „Coach’iv juhtimine”. Siin on kokkuvõte tema jutust.

Peegeldav kuulamine

Kuidas peaks käituma juht, kui tema müügitiimi ärritunud liikmelt tuleb negatiivne kommentaar, näiteks „Müüki pole võimalik teha!“? Paljude juhtide automaatne reaktsioon on hakata siis väljendama mõtteid, tundeid, arvamust, esitama vastuargumente või nõu andma. See on täiesti mõistetav: juht tunneb ju vastutust tiimiliikmete tulemuste eest ja proovib teha kõik, et nad asja positiivselt näeksid. Ent isiklikud arvamused ja argumendid võiks esialgu siiski n-ö ära parkida.

Mihkel Joasoo

Kõige lihtsam asi, mida juht saab teha, on võtta abiks siiras uudishimu ja proovida mõista, kuidas töötaja ennast tunneb; mida ja miks ta mõtleb. Kõigepealt võib üle korrata tema sõnumi osa, mis tundub kõige tähtsam (või lihtsalt viimase lause). Ikka selleks, et ta kuuleks oma väljaöeldud mõtet kellegi teise suust.

Tõenäoliselt juhtub seejärel üks asi kolmest. Võib juhtuda, et ta nõustub sellega, mida sa ütlesid, ja tunneb, et vau, ometi keegi mõistab mind. Eriti stressirohkes olukorras võib see reaktsioon olla emotsionaalselt väga võimas, aidates üles ehitada usalduslikku suhet. Kriisid ongi hea võimalus usaldusliku suhte loomiseks.

Teine võimalus: ta ütleb, et sa said täiesti valesti aru, ja parandab sind. Seda juhtub üllatavalt tihti, et me kordame midagi, mida me arvame, et inimene ütles, aga tegelikult ta ei mõelnud seda. Äkki ta väljendas ennast raskesti mõistetavalt või olid sina oma arvamustes kinni. Tõenäoliselt ta täiendab sind: „Ei, ma mõtlesin hoopis seda.“ Kui sa kordasid kuuldut siira uudishimu ja toetusega, on tal tunne, et keegi tahab teda tõesti mõista.

Kolmas asi, mis juhtub, on see, et ta saab ise ka oma mõtetest paremini aru. Kui juht on coach’iva juhtimisega paremini kursis, võib ta proovida töötaja öeldu taga olevat emotsiooni natuke sõnastada. Näiteks: „Ma tunnen praegu sind kuulates, et oled vihane/ärritunud/hirmul.“ Väga tihti juhtub peegeldades see, et juht ja töötaja on nüüd ühes paadis ja usaldus tõuseb.

Võimsate küsimuste meister

Coach’iva juhina võib su vastas olla tiimi liige, kes näib probleemides kinni olevat või kellel ilmneb vestluse käigus palju negatiivseid emotsioone. Samuti võid sattuda vestlema ka sellise inimesega, kes on avatud ja lahendusele orienteeritud. Väga tähtis on siin küsida õige küsimus õigel hetkel (vt skeem). Katse ja eksituse meetodil õpid inimesi paremini tundma ning tunnetad, millal mida küsida.

Nii palju saab siiski öelda, et kui inimene on väga kinni ja negatiivne, siis pole kõige parem mõte lahendusi kohe välja pakkuda. Lihtsalt peegelda talle tagasi seda, mida ta tunneb, ja kuula empaatiliselt… ja ta hakkab natuke liikuma neutraalsuse poole. Edasi saab juba kasutada võimsaid küsimusi. Milline oleks sinu jaoks suurepärane olukord? Mis võiksid olla head lahendused sellele olukorrale? Mis sind motiveeriks praeguses olukorras seda koos meiega ja meie heaks tegema? Lisaks võib siis küsida tavalisi juhtimisküsimusi. Kuidas ma saan sind toetada? Millised on peamised takistused, millised on su ressursid? Ole meister küsimuste esitamises, aga saa ka aru, millal ei ole selleks aeg.

Kogu veebiseminari saavad Directori tellijad vaadata siit.

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt