Krullide hiilgus ja viletsus

Tootmisruum aastatel 1920-1930 (Foto: Eesti Filmiarhiiv)

Krulli nimega seonduvad võimsad auruvedurid ja keerukas tehnika, aga ka radiaatorid, tänavavalgustid, küttekatlad, piirdeaiad ja palju muudki. Legendaarse metalli- ja masinatööstuse ajalugu, mis tõusude ja mõõnadega tegutseb tänaseni, on sama kirev kui toodang. Oma pika tegutsemisaja jooksul on ettevõte nautinud ostjaskonna ja võimulolijate soosingut, kuid elanud üle ka arvukaid streike ning üldsuse hukkamõistu, lisaks on korduvalt vahetatud asukohta, nimesid ja omanikke. Kirjutab Eesti Ajaloomuuseumi teadur-kuraator Anne Ruussaar.

Masinahiiu intriigiderohke minevikuga võrdväärselt käänuline on olnud ka selle rajanud Krullide perekonna ja nime saaga. Kuigi vabrik peteti perekonnalt välja juba enne iseseisva Eesti riigi loomist, jäeti selle nimi vabariigi ajal muutmata. Nõukogude pöördele järgnenud anekdootlik uusversioon Punane Krull aga kogus nii palju populaarsust, et hilisemat Tallinna Masinatehast kutsuti rahvasuus selle looja järgi endiselt Krulliks.

Saksamaa piiritusemeister

Legendaarse Krulli tehase rajanud Franz Joachim Heinrich Krull sattus Venemaale Novgorodi kubermangu 1864.

Edasi lugemiseks:

Ajakirja Director tellija saab lugemise võimaluse kõikidele veebiartiklitele- ja arhiivile ning paberkandjal ajakirja koju eelisjärjekorras. Lisaks leiad Directori kaante vahelt ka ajakirja Inseneeria.

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt