fbpx

Ja polegi patuselt magus!

Sellest, kuidas missioonitundega ettevõttest on lisaks kõigele saanud mainekas tööandja, kirjutab Tony’s Chocolonely näitel Katri Delimoge. Hoiatus: see lugu ajab magusaisu peale!

Kujuta ette, et sulle meeldib väga šokolaadi süüa… ja siis äkki sa avastad, et selle tegemiseks kasutatakse orjatööjõudu. Ja vähe sellest, lapsorjasid! Mida teha, kas süüa šokolaadi igasuguste süümepiinadeta edasi või teha midagi, et elu oleks ikka magus, aga maailm oleks ka parem paik selle tulemina? Just sellest viimasest ajendatuna saigi alguse Hollandi maiusetootja Tony’s Chocolonely.

Sest tõeliselt suured asjad ei sünnigi lihtsalt ja niisama!

2002. aastal avastas hollandlasest ajakirjanik ja suur magusaarmastaja Teun van de Keuken šokeeriva asjaolu: enamjagu šokolaadi toodetakse lapstööjõu abil. Otsus, et see ei lähe teps mitte, sündis kiiresti: nimelt kaebas ta ennast ise kohtusse „teadlikult ebaseaduslikult toodetud kauba ostmise“ pärast. Kui esiti otsustati asja mitte menetlusse võtta, siis kaasas Teun neli Elevandiluurannikul elavat ja kakaotootmises töötanud lapsorja, kes tema vastu tunnistusi andsid.

Teun võttis oma missiooni raames ühendust paljude šokolaaditootjatega, et selles valdkonnas maailma muuta, kuid teised ei näidanud üles mingit huvi selle ettevõtmise vastu. Niisiis ei jäänudki üle muud, kui ise üksinda (lonely) orjavabalt šokolaadi tootma hakata. Tony’s Chocolonely oli sündinud! Ja tänaseks on see saanud ülipopulaarseks ning armastatud maiusebrändiks.

Aga Tony’se jaoks ei ole edu kunagi seisnenud üksnes traditsioonilistes ärilistes numbrites. Fookus on hoopis missioonil: nad investeerivad suuri summasid nii farmerite kui ka tarbijate koolitamisse ja selle teema aktuaalseks muutmisse. Näiteks makstakse farmeritele lisatasu (mis on kõrgem kui ausa kaubanduse puhul rakendatav lisatasu määr), et tagada õiglane kompensatsioon õiglase äriajamise eest. Ja samas võideldakse aktiivselt lapstööjõu kasutamise vastu.

Hull šokolaadi järele, aga inimesi tõsiselt võttev!

Ja just sellest sloganist Tony’s Chocolonely igapäevaselt lähtubki: nad on veendunud, et maailma saab muuta vaid üheskoos inimestega, kes suhtuvad nende missiooni sama suure kirega. Kuidas nad seda kõike siis korraldavad? Lihtne: ettevõte on palju panustanud seda soodustava töökeskkonna ja -kultuuri loomisse! Selliseid inimesi, kes eestvedamises aktiivselt kaasa löövad, kutsutakse Tonydeks (tootjad, edasimüüjad, tarbijad, Aafrika farmerid ning kõige tähtsamal kohal on ettevõtte jaoks just oma töötajad).

Elu Tony’se moodi käib nii:

  • Iga töönädal algab kogu meeskonda kaasava stand-up’iga, lühikese koosolekuga, kus räägitakse, mis tehtud, mis teoksil ja mis plaanis. Info vahetu liikumine ja selge ühtne arusaam, kuidas ettevõttel läheb ning millesse igaüks panustab, on sel moel tagatud.
  • Iga töötaja saab koju kaasa võtta nii palju šokolaadi, kui ta kanda jõuab. Aga ettevõte annab igale töötajale ka jooksukingad, et maiustamine ja tervislik elusviis ikka tasakaalus oleksid.
  • Töötajatele on ette nähtud minimaalselt (!) 28 päeva puhkust ja üksuste juhid vastutavad selle eest, et nende inimesed seda kasutavad ja päriseltka puhkavad.
  • Ettevõte korraldab töötajatele treeninglaagreid, joogakursuseid ja suusareise. Lõunapausid veedetakse üheskoos ettevõtte kohvikus tervislikult einestades ja lõbusalt vesteldes.
  • Iga meeskond seab endale ise aastased eesmärgid, kusjuures need peavad ühele lehele ära mahtuma.
  • Ettevõtte kultuur lubab inimestel avatult rääkida ja mõtteid jagada. Oluline ja aktuaalne teema ettevõttes on ka mitmekesisus. Just viimasest ajendatuna sõidab kogu meeskond kord aastas kaheks päevaks Chocademy akadeemiasse, et ennast jätkuvalt harida. Nende kohtumiste raames räägitakse ka kibekiirelt kasvava ettevõtte kasvuvaludest, antakse nõu, kuidas kirglike panustajatena läbipõlemist vältida ja tempokas keskkonnas edukalt projekte ellu viia.
  • Inimestelt küsitakse tagasisidet ja seda võetakse ka arvesse! Kaks korda aastas mõõdetakse töötajate n-ö pulssi (rahulolu, kaasatust ja motivatsiooni). 99% Tony’se töötajatest on hinnanud oma tööandja suurepäraseks, aga eesmärk on sellegipoolest ikka 100% rahulolu saavutada ! Inimesed on tagasisidena öelnud, et „ma saan tööl olla mina ise“ ja „siin on pere- või meeskonnatunne“.
  • Tüüpiline Tony on konstruktiivselt kriitiline, avatud, tahtejõuline ja teeb asju selliselt, et see toob kõigile naeratuse näole. Ta on meister igas olukorras loovalt probleeme lahendama ja nihutab meelsasti oma piire parima tulemuse saamiseks. Veidi armastust ja tähelepanelikkust – see on Tony retsept kõige jaoks! Tonyd küpsetavad üksteisele sünnipäevaks pirukaid-kooke ja tervitavad uusi Tonysid õnnekarbikesega (kus on, muidugi, šokolaad ja kogu info ettevõtte kohta). Nad kuulavad üheskoos ABBA-t ja tähistavad saavutusi. Ja juhtugu sinna postimees, kuller või muidu äraeksinu – mitte keegi ei lahku sealt maiuseta.
  • Kui keegi Tonydest saab lapsevanemaks, siis annab tööandja talle boonust „Pisikese Tony“ loomise eest ning vanemahüvitist, et ta saaks ühe kuu rohkem vanemapuhkusel olla. (Järelkasvuplaan missugune!)

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt