Skeleton Technologies uusi väljakutseid ei karda

Skeleton Technologiese tegevjuht Taavi Madiberk (vasakul) ja juhatuse liige Oliver Ahlberg (Foto: Skeleton Technologies)

Skeleton Technologies on tõusnud Euroopa suurimaks superkondensaatorite tootjaks, andes Eestis väljatöötatud tehnoloogiaga energiat maailma tippettevõtete toodangule, mille hulka kuuluvad nii Saksa autod kui robootikalahendused logistikakeskustes. Eesti suurimaks ärivõimaluseks peab tegevjuht Taavi Madiberk aga võitlust kliimamuutuste vastu.

„Üleminek süsinikuneutraalsusele on meie aja suurim ülesanne, kuid tavapäraselt nähakse seda kuluna, mis avaldab majandusele lisasurvet,“ märgib ta. „Ettevõtjana arvan, et peaksime nii Euroopas kui ka Eestis seda mõtteviisi muutma – võitlus kliimamuutuste vastu kujutab endast suurimat ärivõimalust pärast internetirevolutsiooni.“

Roheliste kokkuleppe kui raputav pööre

Eestis on Euroopa rohelise kokkuleppe tähtsus kuidagi märkamata jäänud: see ei ole pelgalt järjekordne kaunissõnade pahvakas Brüsselist, vaid selle taga on reaalne raha. „Kui pidada silmas, et meie majandus on praegu süsinikupõhine, siis ei ole oodatav poliitiline muutus tagasihoidlik ja tähelepandamatu, vaid meie ühiskonna ja majanduse aluseid korralikult raputav pööre. See mõjutab kõiki valdkondi, kõiki majandussektoreid.“

Kliimamuutus on inimkonnale ohuks, kuid selle vastu võitlemise tehnoloogia arendamine pakub hämmastavaid ärivõimalusi, sest sellega luuakse ja avatakse hiiglaslik turg. „Eesti on ainulaadses olukorras, mis võimaldab pöörata selle suuri kulusid nõudva ettevõtmise positiivse majanduskasvu tõeliseks mootoriks, kuid selleks peame me tegutsema.“

Kuidas tegutsema? „Eesti on suhteliselt vaene riik, mis ei suuda äri ja tööstuse ligimeelitamisel riiklike toetuste poolest konkureerida. Nii soovitangi igasugustest toetustest loobuda! Eesti peaks eristama ennast sellega, et annab laene või teeb investeeringuid võrdsel määral erainvestoritega.“

Madibergi hinnangul läheb vaja ka selget ja fokuseeritud tööstusstrateegiat. „1,3 miljoni elanikuga riigis ei ole tugevasti mitmekesine majandus õigupoolest võimalik. Edu nõuab kriitilist massi, sest ilma kestliku majanduseta ei ole ka kestlikku keskkonda. Tuleb keskenduda kindlatele sektoritele, meie tugevatele aladele, arendada kõrgtehnoloogilist tootmist.“

„Kolmandaks peaksime hoiduma kliimamuutuste käsitlemisest poliitiliselt laetud teemana ning vältima poolt- ja vastuleeride teket, jagunemist headeks ja halbadeks,“ lisab ta.

Kiiresti arenev äri

Skeletoni tegevusvaldkond areneb väga kiiresti, lähiaastatel annab sellele lisatõuke Euroopa keskkonnasäästlik poliitika. „Sõlmisime eelmine aasta oma esimese lepingu autotööstuses 48V süsteemide tarnimiseks juhtivale Saksa originaalseadmete tootjale ja aasta lõpus lepingu ühe suurima veoautode originaalseadmete tootjaga, et tarnida mootori käivitamiseks kasutatavaid superkondensaatoreid, mis aitavad neil oluliselt energiat säästa. Osaleme praegu 0,5 miljardi euro vääruses autotööstuse hangetel ja see turg on kasvutrendis,“ räägib Madiberk.

Taavi Madiberk (Foto: Skeleton Technologies)

Lepingute sõlmimine autotööstustega võtab pikalt aega ja seetõttu tegutseb Skeleton väga aktiivselt teisteski valdkondades. „Äriliselt oli mullu heaks tähiseks kokkulepe Škodaga, mille tulemusena hakkavad nende toodetud trammid kasutama kolmes Saksamaa linnas Skeleton Technologiese superkondensaatoreid. „Veebruaris teatasime koosööst Medcomiga, mistõttu muutub Varssavi trammipark üheks Euroopa energiasäästlikumaks,“ lisab Madiberk. „Elektrivõrgu valdkonnas on meie klientide hulgas kolm Euroopa ja USA juhtivat ettevõtet.“

Lisaks on Skeleton sisenenud logistikasektorisse, tarnides superkondensaatoreid Saksa logistikaettevõttele HHLA ja Põhja-Ameerika juhtivale laorobootikaseadmete tootjale, kes tarnib süsteeme Nordstromile ja Walmartile. Samuti kuuluvad kõrgtehnoloogiliste klientide hulka Euroopa Kosmoseagentuur ja juhtiv Euroopa kosmonautika ettevõte.

„Meie Saksamaal Großröhrsdorfis asuval superkondensaatorite tehasel on vajadusel võimekus kiirelt tootmismahtu suurendada, et teenindada kasvavat turgu. Kui kõik läheb hästi, kasvame kiiresti Eesti üheks suurimaks ettevõtteks, kes panustab suurelt globaalsesse kliimaneutraalsuse saavutamisesse,“ ütles Madiberk.

„Paljud on minu käest küsinud, et kui Eesti on nii suurepärane paik, siis miks viidi Skeleton üle Saksamaale ja pandi Eestis kinni. Tegelikult on kuuldused meie surmast Eestis tugevasti liialdatud: meil on praegugi Eestis tööl üle 60 inimese ja nende arv kasvab, sest Eesti tarkvara ja Saksa riistvara kombinatsioon on midagi sellist, millega isegi USA ja Hiina ei suuda võistelda,“ selgitab Madiberk.

„Tallinnas keskendume ettevõtte tarkvaraarendusele, moodulite ja süsteemide tehnilisele projekteerimisele ning projektijuhtimisele, ka suur osa turundusmeeskonnast on siin,“ ütles Madiberk. „Kõige suuremaks väljakutseks on meile Eestis sobiva tööjõu leidmine. Plaanime lähiaastatel palgata juurde hulga insenere, projektijuhte ja müügiinimesi ning ootan kõiki huvilisi meile kandideerima, et muuta maailma rohelisemaks ja energiasäästlikumaks.“

Skeleton Technologiese tehas Saksamaal Großröhrsdorfis (Foto: Skeleton Technologies) 

Alates asutamisest 2009. aastal on Skeleton Technologies Saksamaal ja Eestis tootmise laiendamiseks investeerinud enam kui 60 miljonit eurot ja suurendanud töötajate arvu neljalt 140-le.

Mis on superkondensaatori ja patarei erinevus?

Superkondensaator on energia salvestamise seade, mille abil saab elektrostaatilist energiat salvestada. Neil on kõrgem kasutegur, pikem eluiga, väiksem laadimisaeg ja suurem võimsus kui akudel, ent samas väiksem energiatihedus massiühiku kohta.

Superkondensaatorid leiavad üha enam kasutust ja aitavad muuta maailma rohelisemaks, näiteks autotööstuses või ühistranspordi sõidukites võimaldavad superkondensaatorid ära kasutada pidurdusenergiat, kasutades selle uuesti kohapealt liikumisel, vähendades märkimisväärselt kütuse- või energiakulu.

Eestis väljatöötatud grafeenil põhinevad Skeleton Technologies superkondensaatorid on USA mereväe mereuuringute keskuse kinnitusel turu parimad, mis väljendub suuremas energiatiheduses ja võimsustiheduses võrreldes teiste tootjate pakutuga – sealjuures ka Teslale kuuluva Maxwell Technologies ees. See on ühtlasi ka üks põhjustest, miks Skeleton on juba kuuendat aastat valitud maailma saja olulisema rohemajandusettevõtte hulka.

Kus superkondensaatorid kasutust leiavad?

Superkondensaatoreid kasutatakse autotööstuses kahe kõige kiiremini kasvava lahenduse – regeneratiivpidurdus- ja käivitus- ning seiskamissüsteemide – jaoks ja neid saab akudega paralleelselt ühendada, et saavutada maksimaalne kasu nii energia- kui ka võimsustihedusest, et saaks luua tõhusama ja vastupidavama süsteemi.

Sarnaselt saab superkondensaatoreid kasutada raudteetööstuses vedurimootori käivitusvõimsuse tagamiseks. Lisaks saavad superkondensaatorid rongi pidurdamisel tekkivat energiat taaskasutada, ja anda lisavõimsust, kui rong hakkab taas kiirendama. See vähendab märkimisväärselt energiatarbimist ning süsinikemissiooni.

Aina sagedamini kasutakse üle maailma ka veoautodel kombineeritult pliiakusid ning superkondensaatoreid, sest viimased on töökindlamad ning tagavad ka väga külma ilmaga mootori käivitumise ning pikendavad selle kasutusiga.

Võrgu- ja taastuvenergiasektoris suurendab taastuvate energiaallikate (nt päike ja tuul) üha kasvav tarbimine vajadust energia salvestamise tehnoloogia järele, mis tasandaks voolukoormust ja vähendaks võrgu koormust. Siin aitavad ultrakondensaatorid vältida elektrikatkestusi, tagades tippvõimsuse ja pikendades energiasalvestite eluiga.

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt