fbpx

Tulevikulinna lahendused viivad elu edasi

Mart Suurkask on koos meeskonnaga loonud maailmas ainulaadse nutika ülekäiguraja tehnoloogia (Foto: tooja)

Milline saab olema tulevikulinn? Millised lahendused hakkavad seal olema ja kuidas need lihtsustavad linnaelanike elu? Tegelikult näeb tulevikulinna lahendusi juba täna ka Tallinnas ja Eesti ettevõtete näol.

Barcelonas toimunud mess Smart City Expo & World Congress* tõi kokku linnade, ettevõtete, uurimiskeskuste, ülikoolide, operaatorite, tootjate ja riiklike või valitsusväliste organisatsioonide juhid. Messil olid esindatud erinevad sektorid – energeetika, transport, linnaplaneerimine, IKT-lahendused ning innovaatilised teemad nagu tark ühiskond, tõhus valitsus, keskkond ja taaskasutus, innovatsioon, transport, energia ja jätkusuutlikkus. Targa linna messil osales ka 12 ettevõtet Eestist, kes kõik tegelevad tulevikulinna lahendustega. Siin on Teile nelja ettevõtte lood.

1. Nutikas parkla lõpetab tõukerataste anarhia

2013. aastal loodud nutikas rattaparkla Bikeep on teinud tootearenduses järgmise sammu, tutvustades Barcelonas oma nutikat tõukerataste parklat, mis lahendab linnas laiali vedelevate tõukerataste probleemi. Idee sai alguse igapäevatöös esile kerkinud väljakutsega, mis on tuttav kinnisvarahaldajatele paljudes suurlinnades.  

Kohtumistel kinnisvarahaldajatega jäi kõlama sõnum, et nad vajavad linna tasemel kedagi, kes võtaks elektritõukside parkimisega tegelemise enda õlule. „Tõukerataste parkla võimaldab tõukerattad turvaliselt lukustada ja lisaks saab parklas ka ratast laadida. Iga kord, kui inimene Bikeepist oma ratta välja võtab, on tal täis laetud akudega ratas,“ selgitas Bikeepi tegevjuht Kristjan Lind. „Näeme, et linnad ja transport linnades on kiires muutumises. Inimesed võtavad kasutusele uusi liikumisvahendid ja seega peavad ka linnad muutuma. Tulevikulinnas läbivad inimesed lühikesi, alla viiekilomeetriseid vahemaid, täiesti uuel moel, mis on kindlasti erinev tänastest liikumisviisidest. Selleks, et muutustega kaasas käia, on vaja nutikaid lahendusi, et võimaldada micro mobility seadmete kasutamist.“

Bikeepi tegevjuht Kristjan Lind (paremal) ja äriarendaja Aleksei Jeršovski (Foto: tootja)

Tõukerattaid soovivad linnapildis näha paljud, kuid umbes kolmandik inimestest tunneb, et need on ohtlikud, risustavad linnapilti ja takistavad liikumist. Bikeep scooterstation´ite abil saab linnapilti disainida nii, et kõik osapooled oleksid rahul: tõukerattad jäävad kasutajatele kättesaadavaks, kuid samal ajal paiknevad struktureeritult kindlates kohtades ega vaja igapäevast kokkukorjamist laadimiseks.

„Keskendume parkimise ja laadimise töökindluse tagamise kõrval kinnisvaraomanike ja kaupmeeste äri paremale mõistmisele. Eesmärk on tuua e-tõukerataste ja muude liiklusvahendite parkimisandmed mugavalt nii lõppkasutaja kui ärikliendini,” lisas Lind.

Bikeepi parklaid leiab nii ostukeskuste, pankade, raudteejaamade, büroohoonete, kinode, ülikoolide kui omavalitsushoonete juurest. Neis on kokku 1100 parkimiskohta ning nende lahendusel on üle miljoni kasutaja. Lind kinnitas, et seni pole ühtegi ratast nende parklatest ära varastatud.

2. Reach-U pakub maailmale uudset kontseptsiooni

Kaardistamislahenduste pakkuja Reach-U tutvustas Barcelonas uut ärimudelit, mis eristab neid selgelt konkurentidest. Reach-U EyeVi valdkonna juht Gaspar Anton kinnitab, et firma pakub esimesena maailmas oma seadmeid, tehnoloogiat, õpet ja kliendituge neile, kes soovivad ise saada kaardistusekspertideks. „Keegi ei taha saada vaid teenust või andmeid. Igas riigis on keegi, kes soovib süsteeme ise hallata. See on meie suur erinevus võrreldes teistega,” ütleb Anton.

Reach-U klassifitseeritud punktipilvede näidis (Foto: tootja)

Olgu öeldud, et EyeVi on põhimõtteliselt autole paigaldatav kaardistustehnoloogia, mida kutsutakse MLS-ks ehk mobiilseks laser-skannimiseks. Sel moel saab automaatselt tuvastada teekatet ja liiklusvahendeid. Tegemist on masinõppe algoritmide põhise tuvastusega, mille lõpptulemusel valmivad kaardirakendused. Näiteks teekatte puhul suudab see tuvastada kaheksat erinevat tüüpi defekte.

EyeVi on täna kasutusel ka planeeritavate teede projekteerimisel, kus eriti tiheda liiklusega tänavaid on keeruline sulgeda. Autoga tehakse ühe sõiduga sama töö, mida kümme geodeeti teevad nädalaga. Maanteeamet loob Reach-U tehnoloogia abil tee korrashoiu kavasid, kus algoritmid tekitavad andmeid tee seisukorra kohta. Tallinna linn uuendab kogu liiklusandmete registri – liiklusmärgid ja liikluskorraldusvahendid.

Valdkond on aga väga selgelt seotud tulevikutrendidega, täpsemalt isejuhtivate masinate maailmaga. Andmetest toodetav HD-kaart on eksistentsiaalselt oluline sisend isejuhtivatele autodele, droonidele ja robotitele.

Reach-U on lisaks Eestile tegelenud kaardistusega ka Inglismaal, Saksamaal, Rootsis ja Soomes. Kaugematest paikadest on nimistus Vietnam, Keenia, Rwanda ja Saint Lucia.

Kuna uus suund, muuta iga soovija vaid päevadega kaardistamise ässaks, paneb Reach-U veel kiiremini kasvama, siis otsitakse täna investorit. „See on väga kiirelt kasvav valdkond. Täna otsime oma uue kontseptsiooni skaleerimiseks investorit, et maailma vallutada,” ütleb Anton. „Väljaspool turundame end lausega – become a mapping hero within days,“ lisab ta.

3. Nutikas ülekäigurada oskab hoiatada

Firmas Bercman Technologies väljatöötatud nutikas ülekäigurada (Foto: tootja)

Eesti idufirma Bercman Technologies AS on loonud kogu maailmas ainulaadse nutika ülekäiguraja tehnoloogia. See muudab jalgsi ja rattaga liiklevate inimeste elu ohutumaks reguleerimata ülekäiguradadel, oskab ennetada ohuolukordi ja vähendada õnnetusi.

Ent kuidas see töötab? Ülekäigurada tähistavad märgid on varustatud kaamerate ja sensoritega, mis jälgivad ümbruses toimuvat ja annavad infot edasi autojuhtidele, ühendatud sõidukitele ning teistele liiklusvahenditele.

Nutimärgid suudavad sõnumeid vahetada näiteks isejuhtivate sõidukitega, millel on vastav tarkvaraline lahendus. Tulevikus ka operatiivsõidukitega ning miks mitte isegi pakirobotitega. Kaamerapõhine 360˚ jalakäijate ja sõidukite tuvastus kombineeritakse reaalajas muude sensorite infoga, et tagada kõrge tuvastustäpsus.

„Liiklusõnnetuste statistika on tegelikult hirmutav. Igal aastal hukkub Euroopa teedel rohkem kui 80 000 inimest, kellest 24 000 on jalakäijad ja ratturid. Suur osa neist jätab elu tiheasustusalal liigeldes ning neist omakorda paljud just ülekäigurajal. Leidsime, et selles suunas on midagi vaja ette võtta ning tehnoloogia enda kasuks tööle panna,” jutustas Bercman Technologies juht Mart Suurkask.

Lisaks kõigele eelnevale koguvad liiklusmärkide sensorid ja kaamerad andmeid autode, jalakäijate arvu ja liiklustiheduse kohta ning ilmastiku, heitgaaside ja müra kohta. Teiste andmete seas edastatakse need tulevikulinna professuuris analüüsimiseks ja neid saab kasutada uute tulevikulinna lahenduste väljatöötamiseks.

Hiljuti avati esimesed nutikad ülekäigurajad Tallinnas Tehnopolis, Ülemiste linnakus (Valukoja 8), Tartus Tiigi ja Pepleri tänava ristmikul ning Helsingis, Jätkasaaris.

Eestis välja mõeldud nutikas ülekäigurada ja sõidukite tulevane valmisolek infrastruktuuriga ühenduda oleks esimene terviklahendus, mis liikluse turvalisust senisest tõhusamalt tõstaks: autojuhini jõuaks aegsasti teave, et teed ületab inimene; jalakäija ja rattur omakorda saavad signaali, et teeületus on turvaline või vastupidi.

Astro Balticsi meeskond tutvustas Smart City Expol tanklasüsteemide tehnoloogilist revolutsiooni Cloudics (Foto: tootja)

4. Äpp, mis aitab maksta kütuse eest

Ka teine Barcelona messil osalenud Tartu ettevõte Astro Baltics on enam kui 20-aastane, kuid see ei tähenda, et innovatsiooniga ei tegeleta. Pigem just vastupidi. Messil tutvustati tanklasüsteemide tehnoloogilist revolutsiooni Cloudics, mis võimaldab kontrollida kõiki tanklaseadmeid läbi pilvepõhise juhtseadme (FCC). Tegemist on esimese omataolise lahendusega maailmas.

Cloudics ühendab tark- ja riistvara, mida on võimalik juhtida pilvepõhisest halduskeskkonnast. Klient saab tasuda kütuse eest kiirelt ja mugavalt mobiilirakenduse vahendusel ning kogu makseajalugu kuvatakse rakenduses.

„Hooldame igapäevaselt tanklaid ja näeme, kuidas protsesse on võimalik oluliselt efektiivsemalt juhtida. Kuna tänaseks on tehnoloogia niivõrd palju arenenud, et inimesed sooritavad mobiilseid makseid ja enamikel meist on nutitelefon, siis on turg taoliseks lahenduseks valmis,” ütles Astro Balticsi tehnoloogiajuht Evar Raudsepp.

Tema sõnul võimaldab lahendus ettevõtetel tööjõukuludelt oluliselt raha säästa. Ühtekokku võib kokkuhoid ulatuda kuni 30 000 euroni jaama kohta aastas.

„Pole vaja klienditeenindajat, müügikohta ega väliterminali. Kõiki seadmeid saab hallata ja vaadata otse Cloudicsi veebiplatvormilt,” lisas ta. Lahenduse üheks suurimaks eeliseks on piiriülesus. Jaamade juhtimine, hooldus ja uuendamine on pilvepõhine ja protsesse on võimalik hallata igast maailma nurgast. See annab ka Eesti tanklakettidele võimaluse laieneda mujale Euroopasse, samal ajal seda Maarjamaalt administreerides.

Esimesena tuleb Cloudicsi lahendus kasutusele Austrias 2020. aasta märtsis. Sama aasta jooksul laienetakse üle kogu Eesti.

*Messi kaasrahastas Euroopa Liidu Regionaalarengu Fond

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt