fbpx

Iselaev käis mere taga

Lipuehtes NYMO alustamas 20-kilomeetrist teekonda Keri saarele (Foto: Taavi Möller)

Augusti viimasel päeval tehti meie rannikuvetes ajalugu: esimene isesõitev laev sõitis üle mere, Keri saarele. Mitmeaastane autonoomse veesõiduki prototüübi arendustöö on kulgenud õiges suunas, nentisid töörühma liikmed. Ees ootab turukõlbliku tootmismudeli väljaarendamine ning veelgi keerukamad missioonid. Kirjutab kaasautor Ants Vill.

Isesõitvate laevade arendamisega tegelevad paljude suuremate mereriikide ülikoolide teadlasrühmad ja rida laevandusettevõtteid. Põhjus on lihtne – üha kasvava globaalse kaubanduse suurenevad veomahud ja vajadus kärpida vedude kulusid. Hinnanguliselt kulgeb kaupade tee sihtkohta vähemal või suuremal määral veeteed kasutades ca 80 protsendil juhtudest. Autonoomsete laevade puhul saab tuntavalt vähendada personalikulusid ja ka kulutusi meeskondade väljaõppeks ning turvalisuse tagamiseks. Lisaks vabastaks isesõitvad laevad suure hulga inimesi kohati väga üksluisest, raskest ning ohtlikust tööst, mis liiatigi eeldab nende kauast ning sagedast eemalviibimist nii peredest kui igapäevastest elumugavustest. Ehkki Eestis tegeldakse edukalt nii autonoomsete pakirobotite kui isesõitvate autode arendamisega,

Edasi lugemiseks:

Ajakirja Director tellija saab lugemise võimaluse kõikidele veebiartiklitele- ja arhiivile ning paberkandjal ajakirja koju eelisjärjekorras. Lisaks leiad Directori kaante vahelt ka ajakirja Inseneeria.

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt