fbpx

Uue juhi proovikivid

Kui uus juht ametisse asub, hakkavad töötajad tavaliselt katsetama, kas teda tasub ikka tõsiselt võtta. Inimene ei soovi ju alluda kellelegi, keda ta ei austa – sestap ongi uuel juhil vaja respekt välja teenida. Kuidas seda saavutada, kirjutavad Karin Hango ja Vahur Murutar Self II OÜ-st.

Proovikivi nr 1: „No vaatame, kas sa saad selle asja korda aetud!“

Üks mõnusamaid juhi proovikive on nõuda millegi ära tegemist, mida on ammu oodatud. Värske juhi staatus pakub selleks sageli suurepäraseid võimalusi: sul on võimalus uues ametis oma tingimusi esitada; sind ei kammitse senised kirjutamata reeglid, sinult oodatakse toredaid uuendusi jne. Oluline on siiski veenduda, et sulle ette veeretatud proovikiviga tasub tegelema hakata.

Näiteid trikiga proovikividest: „Esmajärjekorras tuleks duširuumid ära remontida, inimesed on ju meie kõige kallim vara“, „Ammu oleks aeg töökohad kontoris tegeliku töö sisu järgi ümber paigutada“, „Aastaid pole meil selliseid suvepäevi olnud, kuhu kõik tahaksid tulla. Väga tähtis oleks nüüd midagi kõigile meelepärast korraldada“.

Värske juht peaks siiski arvestama põhiprotsessidega seotud prioriteete ehk seda, mida sellel töökohal tingimata teha ja organiseerida tuleb. Samuti ei tohiks unustada rahalisi ja ajalisi võimalusi.

***

Proovikivi nr 2: „Tõesta, et sul on juhtkonna mandaat ja kõrgemad juhid arvestavad sinu arvamusega!“

Näiteks: „Mine kauple meile välja lisatasu ületundide eest muudatuse ajal“ või „Meil oleks nüüd kiiresti tiimiüritusteks raha vaja“ või „Minu ametinimetus ei võimalda mul edukalt läbirääkimisi pidada, nii et selle peaks ruttu ära muutma“.

On üsna loogiline, et töötajad jälgivad algul uue juhi autoriteeti juhtkonna silmis ja püüavad selle kohta ka otseallikast infot hankida. Paljude ebasobivate käitumisviiside asemel (mis taas taanduvad enese tõestamisele kolleegide, sh alluvate silmis) on tõenäoliselt mõistlikum jääda kindlalt ja samas sõbralikult seiskohale, et mina olen teie juht ja soovin, et te minuga oma ettepanekuid ja muresid arutaksite, selmet võtta täitmiseks ebaselgeid või trikiga ülesandeid.

***

Proovikivi nr 3: „Tõesta, et sa tunned asja!“

Kolleegid (eriti alluvad) võivad hakata uut juhti üle külvama kõikvõimalike erialaste (pisi)küsimustega, millele eriti väljastpoolt tulnud juhil on sageli kiusatus detailselt vastama hakata. Teadmistel põhinevat autoriteeti väärtustatakse Eestis tõepoolest kõrgelt, aga oma teadmisi/oskusi alluvate korraldatud eksamil demonstreerima jäädes võib põhiline juhtimistegevus tagaplaanile nihkuda ja soiku jääda.

Erijuhtum: spetsialistid on konverentsil kuulnud õiget vastust ja soovivad välja uurida, kas see ikka on ka uuele juhile teada.

***

Proovikivi nr 4: „Näita meile, kuidas sa kriiside või kriitikaga toime tuled!“

Taas on tegemist väga inimliku ja täiesti tõsiseltvõetava proovikiviga. Oluline on ju aru saada, kui kindel ja õppimisvõimeline uus juht on. Paraku on n-ö testülesandena esitatud probleemid vahel emotsionaalselt üles puhutud ja põhiprotsesside seisukohalt vähe olulised ning pealegi mõnikord lausa spetsiaalselt valitud, et tähelepanu tegelikult kriitilistest teemadest eemale juhtida.

***

Proovikivi nr 5: „Eks vaatame, mis sa teed, kui sinust mööda minnakse!“

Näiteks võivad inimesed isiklikke sidemeid kasutades või tehtud tööd üle andes juhile justkui möödaminnes märkida, et õhkkond pole kahjuks enam see… või et inimestest siin küll enam ei hoolita… või et vanu meil nüüd enam ei väärtustata… Ja siis jälgitakse, kas teema jõuab uue juhini ja kas ta võtab selle jutuks või püüab teha nägu, et midagi pole toimunud. Mõistlikum on enamasti esimene variant.

***

Proovikivi nr 6: „Aita mind selle keerulise inimesega!“

Keegi võib uuele juhile öelda: „Ehk suudad sina selle talle selgeks teha, et mul on vaja…“ või „Sa võiksid talle ehk ise sellest minu murest rääkida, sinuga ta arvestab.“

Soovides midagi head ära teha võib uus juht märkamatult sattuda pereteraapiast tuttava kolmnurgastamise osaliseks ja muutuda takistuseks inimeste omavahelisel suhete arendamisel. Ehk suhtlemine võibki jääda toimima tema vahendusel, mis mõistagi upitab ka eneseuhkust, aga on paraku taas kõrvaltee põhitegevustest eemale.

***

Proovikivi nr 7: „Teeme koos pätti, siis saad päris omaks!“

Näide 1: uut juhti ahvatletakse tegema midagi otseselt keelatut (nt organisatsiooni vara enda tarbeks kasutama), et vältida olukorda, kus ta saaks hiljem teisi sama asja eest korrale kutsuda.

Näide 2: uut juhti püütakse kaasa haarata mingitesse n-ö ulakustesse (nt kutsutakse üles koosoleku ajal omavahel sõnumeid või e-kirju vahetama).

Tugev soov, et sind teistega ühtemoodi tegutsemise abil kiiresti omaks võetakse, võib hiljem tagasilöögi anda, sest sul on siis keeruline piire seada ja nõudlik olla. Liiga jäik formaalsustesse suhtumine võib omakorda usaldust kahjustada. Turvalisena on tajutav juht, kes toimuvat kommenteerib ja ka oma arvamuse välja ütleb (,,Näib, et koosolekute ajal on tavaks omavahel meilitsi arvamusi vahetada. Mulle tundub see kehva ajakasutusena.“).

***

Proovikivi nr 8: „Kanna oma inimeste peale keelt!“

Variant 1: „Ma liigun teatavasti kõrgemale positsioonile ja usaldan oma endise meeskonna sinu hoolde. Loodan, et hoiad mind ikka kursis, kuidas neil läheb. Eriti võiksid Tõnut tähele panna – tal kipuvad lojaalsusprobleemid olema. No ja Mare algatab kõrvalt mingit pereäri…“

Variant 2: „Tead, nende sinu uutega on probleeme. Hoiame üheskoos kätt pulsil. Anna mulle ikka iganädalaselt teada, mis nad muudatustest ja minust mõtlevad!“

Selliste ootustega on mõistlik kiirelt ja kindlalt vastanduda: ,,Loodan, et saan oma tiimi juhtimisega hakkama. Kui midagi vajan, võtan muidugi kontakti.’’

Soovitame uuel juhil märgata ja jälgida, milliseid proovikive sinu teele veeretatakse, ja teadlikult oma mainet kujundada.

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt