fbpx

Võõrad reeglid

Lauri Tabur

Olin siiralt imestunud, kui Pärnu juhtimiskonverentsi kohvipausil Marianni kohtasin. Meie ühisest minevikust mäletasin teda pigem kui põhimõttelist juhtimiskonverentside vältijat – ta nimetas selliseid juhtide kohtumise üritusi üsna häälekalt asjatuks ajaraiskamiseks ning enese eksponeerimise kohaks. „No näed, ma jõudsin ka lõpuks siia,“ naeris ta, kui imestades teda üle prilliraamide vaatama jäin. Teinud enam kui 20 aastat riigiteenistuses edukat karjääri, oli ta lõpuks otsustanud minna ettevõtlusesse ja juhtis nüüd ühte Eesti tuntud müügiorganisatsiooni.

See on minu arvates äraütlemata tänuväärne, kui juhid ettevõtluse ja riigiteenistuse vahel ringlevad, tuues mõlemasse uut lähenemist ja õppides tundma üksteise muresid ja rõõme. Kuid see, mis Marianni esimest korda elus juhtimiskonverentsile tõi, oli teda ärritav tõdemus, et erinevalt ülimalt reguleeritud riigiteenistusest ei lähe ettevõtjana asjad reeglina kunagi nii, nagu plaanitud, ning perfektselt järgitud protseduurist palju olulisem on tulemus. See oli asi, mis tema sõnul eristas kõige enam juhtimist era- ja riigisektoris ning mis tekitas üha enam pingeid tema ja ta juhtimistiimi vahel.

„Lõppkokkuvõtteks on kõik need ISOd ja kvaliteedisüsteemid lihtsalt üks suur hunnik mõttetut makulatuuri, tegelik elu käib hoopis muud rada pidi,“ võttis ta oma värske kogemuse kokku esimese konverentsipäeva lõpus korraldatud õhtusöögil.

Tõepoolest, ühegi reegli järgimine ei taga iseenesest veel edukat tulemust. Küll aga kasvab kokkulepitud protsessi väärtus sedavõrd, mida suuremaks muutub organisatsioon ning mida enam esineb seal vastakaid arvamusi ja lähenemisviise. Marianni mõnesajapealise ettevõtte efektiivse toimimise tarbeks olid kehtestatud reeglid seetõttu vältimatud. Kuid kas protsessi osalised tunnetasid neid reegleid kui kokkulepet või ainult kui mõttetuid takistusi, mis segasid tulemuste saavutamist? Tõenäoliselt seda viimast, sest oma juhtimistiimi ja omanike kriitika vahel õiget lähenemisviisi otsides kuulis ta üha enam inimesi temalt küsivat: „Aga mis mul sellest reeglist?“ Nii et kunagi tõenäoliselt heas usus ja parimaid eesmärke silmas pidades kehtestatud reeglid olid inimestele võõraks jäänud ja neil oli parimal juhul vaid formaalne väärtus.

Kuidas võõrad reeglid omaks muuta, oli küsimus, millega tol õhtul hotellis uinuda püüdsin. Täistuuridel töötavat suurt müügiorganisatsiooni nullist täiesti uuesti reeglistada oleks liialt riskantne ja käiks meeskonnale üle jõu. Samas vajas juhtimistiim uut tõhusat tegevusraamistikku, milles nad näeksid lisaväärtust ning mille omanikud nad ise oleksid. Riigiteenistusest harjumuspäraseks saanud suhtumise tõttu, et tegevuse raamid kehtestatakse kusagilt kõrgemalt, oli Mariann võib-olla liialt oodanud signaali omanikelt, et nemad ütlevad, kuidas on tõhusam eesmärke saavutada. Aga ei, tõhusus osutus kontekstiliseks mõisteks ja see, mis kunagi minevikus reeglitena paika oli saanud, ei taganud enam edu. Seetõttu ei mõistetud eriti Marianni püüdlust reegleid kehtestada. Küll aga oli meeskond valmis temaga kaasa mõtlema, et taas head töökeskkonda luua. Seda kaasamõtlemise valmidust soovitasin Mariannil kindlasti ära kasutada.

Et mitte hakata töörütmi suurel määral häirima, leppis Mariann juba mõned päevad hiljem oma juhtimistiimiga kokku, et igakuise tulemuskohtumise lõpus viivad nad läbi reeglite ründamise pooltunni, kus tiimiliikmed saavad oma valdkonnas välja tuua tööd takistavad punktid ja pakkuda välja lahendusi, mis aitaksid paremini üksusele seatud eesmärke saavutada. Mariannile endalegi üllatuseks tema inimestele selline lähenemine meeldis. Nii mõnigi reeglite ründamise pooltund kujunes seetõttu vähemalt pooleteisetunniseks probleemide ja lahenduste tulevärgiks, kus igaüks sai tunda ennast elluviidava lahenduse omanikuna, kellele Mariann uue lähenemisviisi juurutamiseks müügitööst vaba aega ja rahalisi vahendeid võimaldas. See ei olnud ettevõtte jaoks suur kulu, kuid võimalus võõraste reeglite asemele midagi oma luua kannustas paljusid tublisid müügiinimesi seda võimalust kasutama, saades seeläbi ka oma müügitööks uut motivatsiooni. Võitsid kõik ja loodetavasti sai Mariann indu, et tulevikus uuesti mõnelt juhtimiskonverentsilt läbi astuda.

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt