fbpx

NOBE kui Eesti esimene ajatu stiiliga elektriauto

Eesti esimene ajatu stiiliga elektriauto (Fotod: Nobe Cars)

Isiklikust vajadusest ja piiramatust fantaasiast alguse saanud elektriauto loomise idee on tänaseks Nobe Cars esmamudelitena teoks tehtud. Elektriautode valdkonnas teedrajavate näitajatega NOBE ei ole aga üksnes innovaatiline sõiduvahend, vaid osa vimkaga elustiilist.

Nobe Cars asutaja Roman Muljar tõdeb muiates, et naised on elus paljude asjade taga ja nii oli see ka elektriauto loomise puhul. NOBE idee on segu isiklikest vajadustest ja soovist luua midagi seninägematut. Muljarile on alati meeldinud väikesõidukid ja kannatamatu inimesena on ta neid aastate jooksul endale sobivamaks kohandada lasknud. Mida rohkem rollereid tuuniti, seda sagedamini need aga katki läksid. Roman on pidanud isegi Mustamäe tagaosast masin käekõrval kesklinna jalutama.

„Lisaks isiklikule probleemile tekitas ka üks kaunis hommik, kui sõbraga mune sõime, idee luua midagi unikaalset. Vaatasime muna kuju ja tõdesime, et seda on disainis vähe kasutatud. Pidasime plaani ehitada kelk, millel on üks suusk ees ja kaks taga, et siis Alpi nõlvadelt sellega alla lasta. Peagi idee hoog rauges, aga mõte munaliikurist jäi.”

Mõne aja pärast ehitas Muljari sõber Riho Kangur munast inspireerituna hoopis kolmerattalise rolleri TRIKO. Sellest sai alguse Muljari abikaasa probleem ja roll elektriauto kujunemise loos. Tema naisele ei meeldinud rolleriga liigeldes autodega konkureerida ja ta soovis olla sõites rohkem kaitstud. Rollerile ehitati puur, aga see ajendas uue probleemi – üksi oli igav sõita.

„Oleme sotsiaalsed loomad ja mõtlesime, et venitaks rolleri suuremaks, kataks selle vihma eest kinni ning asendaks kahetaktilise ja sageli altvedava mootori elektrilisega. Meil on peres ka põrnikas, millele lapsed rõõmsalt järele lehvitavad ja sellest arenes idee edasi ajatu väikeauto arendamise suunas.”

Roman Muljari idee elektriautost sai küll alguse isiklikul tasandil, aga arenes kiirelt edasi maailma vallutamise plaaniks. Ta leidis, et ei ole ilmselt ainus inimene, kellele vanema aja stiil ja autode kumer disain meeldivad. „Vanasti ei aetud taga hõõrdekoefitsenti ja autode kaarjaid elemente tehti käsitsi. Praegugi meeldib inimestele käega üle kumera auto kere tõmmata. Maailm on pöördumas ja seda just vintage stiili suunas.”

NOBE majaseinal (Foto: Kadri Kütt)

Väikeauto suur sisu

NOBE autot hakati arendama kolm aastat tagasi. Muljaril puudus varasem auto ehitamise kogemus, aga hea asja juurde tulevat õiged inimesed. Nii jõudsid NOBE tiimi elektriautode arendamise kogemusega Meelis Merilo ja praegune peainsener Eero Tamre. Ettevõtte põhituumiku moodustavad tänaseks viis inimest. Alustades kulus palju aega just autole õige disaini leidmiseks. Muljari sõnul mõtlevad disainerid elektriauto puhul esimese asjana tõhususele, mistõttu meenutasid esimesed väljapakutud disainid midagi justkui konnade ja tulnukate vahepealset. „Lõpuks jõudsime Meelis Lillemetsani, kes sai nädalaga aru, mida vajame. Kui ta mulle esimesi kavandeid näitas, siis ma lihtsalt naersin suurest rõõmust, sest ta oli tabanud naelapea pihta!”

Disainist edasi liikudes ei saanud Muljar taas läbi naiseta – auto kapotti kaunistab tema graafikust kaasa Reti Saksa loodud patsiga tüdruku pea skulptuur. Ideest teostuseni jõudnud elektriauto nimeks sai samuti Muljari naise fantaasia viljana NOBE.

NOBE disain võib petlikult jätta pühapäevaauto mulje, aga autot on testitud erinevates ilmastikutingimustes ja jahedust ega palavust selles sõites tundma ei pea. „Talvel on NOBE eriti vahva, sest selle saab rakenduse kaudu eelsoojenema panna ja tänu hiigelsuurele akule on kuue minuti pärast kogu auto sisu täiesti soe. Probleeme pole ka sügavamast lumest läbi sõitmisega.” Auto on algusest peale plaanitud olema uuendatav. See tähendab, et esimese seeria NOBE ostjad saavad 1.0 mudeli omanikuks. Kui ettevõttel tuleb välja versioon 2.0, millele on tehtud uuendusi nii riist- kui tarkvaras, saab klient need endale soetada. „Tarkvara puhul on lihtne, klient saab lasta seda meie juures uuendada. Riistvara puhul vahetame vana detaili uue vastu ja auto on parem kui varem. Kõik detailid, mis asendatakse, lähevad taaskasutusse. Esialgu saadame materjalid ettevõtetele, kes need ringlusesse suunavad. Kui oma tegevust laiendame, plaanime taaskasutust ise korraldada.”

Kergkaalus kolmerattaline

NOBE puhul on mitmeid erilisi aspekte, neist unikaalseim on auto kolmerattalisus. Roman Muljari sõnul ei julge autotootjad enamasti seda rada pidi minna ja kergemat ning tõhusamat autot pakkuda. NOBE loojad ei karda aga midagi ja selle tulemusena on arendatud 3,6 meetrit pikk, 1,6 meetrit lai, 1,5 meetrit kõrge ja vaid 600 kilogrammi kaaluv auto. NOBE rattad ja veljed on klassikalised, nende mootorid tellitakse Hiina ettevõtetelt.

„Hobujõude on autol 100 ehk tegelikult oleme NOBE-sse suutnud sisse panna sama palju kiirendust ja jõudu kui on 2,5-tonnises Teslas. Eestlastena on meil geenidega kaasas soov midagi teisiti teha ja uudseid lahendusi leida.”

NOBE kui kergkaalus kolmerattaline (Foto: Nobe Cars)

NOBE aku detailid soetatakse partneritelt, aga see, kuidas aku autos kokku pannakse ehk milline on NOBE BMS (battery management system), on tegijate enda arendus. Akut saab laadida tavapärase tüüp 2 otsikuga. Eriliseks nüansiks on auto lisavarustusena pakutav kaasaskantav aku. „Aku teema on nagu nõiaring. Kui teed peavoolu elektriautot, on selle sisule ette nähtud normid, mida järgides kaalub auto üle tonni. Kogu massi liikuma saamiseks tuleb lisada veel suur aku ja kõrgepinge. Mobiilset akut ei saa sellisele autole juurde luua. NOBE on kerge ja hea minekuga ning lisaks olemasolevale 108-voldisele saime juurde teha 48-voldise kaasaskantava aku. Klient saab otsustada, mitu ta neid võtab ja kas ta laeb lisaakut kontoris olles või õhtul kodus. Sõidukilomeetreid lisandub tänu sellele juurde 60.”

NOBE ehitamisel on tiim teinud koostööd Silberauto ja Tallinna Tehnikaülikooliga, enamik detaile arendatakse aga ise välja. Esialgu kasutatakse nn põrnika rooli, aga peagi võetakse kasutusele spetsiaalselt NOBE jaoks väljatöötatud variant.

Elektriauto ehitamise peamiseks väljakutseks nimetab Muljar elektroonikat. Neljarattalistele sõidukitele on rohkelt tarkvara, kolmerattalistele aga mitte ja see on nõudnud palju arendustunde. Uudset lähenemist on olnud vaja ka vedrustuse paikasaamisel, kuna rattad on rasked, kere aga kerge. Sõidumugavus ja -elamus on NOBE arendajate prioriteedid ning sellest tulenevalt oli eesmärgiks saavutada tulemus, et auto on küll jäik, aga samas on sellega mugav sõita. „Kolme rattaga auto keerab täiesti teistmoodi ja NOBE-t on võimalik ka kohapeal ringi keerata. See on nagu sõit mootorrattaga, aga hoopis lõbusam!”

Vimkaga elustiili tulevik

Valminud elektriauto NOBE ei ole sihtpunkt, vaid sellest kogu teekond alles algab. Roman Muljar kirjeldab, et soovitakse luua NOBE sõprade elustiili maailm. Samaaegselt autode tootmisega alustatakse koostööd hotellide ja bensiinijaamadega. Olerexi ja Alexela tanklatesse paigaldatakse spetsiaalsed NOBE disainlahendusega laadijad, mis tehisintellekti ning magneti abil auto vabasse pessa tõmbavad. Aku täislaadimiseks kulub kolm tundi ja laadimise aega saab kasutada näiteks kohvitamiseks, kuna NOBE-l on ka sisseehitatud kapselkohvimasin. NOBE salongi disain on lihtne ja stiilne. „Oleme mõtteviisi poolt, et best interface is no interface. Inimesed on igal pool ekraanidest nii ümbritsetud, et sõita võiks rahulikult.”

Ettevõttel on arenduses ka mobiilne rakendus, mille kaudu saavad huvilised infot kõikidest uuendustest, aga mitte ainult. Rakendus on mõeldud kõigile, see sisaldab ka mänge ja on NOBE brändile omaselt vimkasid täis. „See on meelelahutuslik ajaviiterakendus, kus saab hoida silma peal, mille hullumeelsega taas hakkama oleme saanud. Plaanime NOBE ka ujuvaks arendada ja rakendusest saab siis jälgida, üle millise järve oleme sõita jõudnud. Äriplaanis on meil kirjas, et NOBE-st saab maa-õhk-vesi tüüpi sõiduk. Kui ei unista, siis ei lenda ega uju!”

Tulevikuplaane paotades räägib Muljar, et ühe mõttena kaalutakse NOBE-le väikese ja suure venna loomist. Väike vend saaks olema rollerauto ja suur avarama salongiga pereauto stiilis. Hetkel mahub NOBE kapoti alla kaks suurt kohvrit ja reisijatena sõitma kuni neli inimest. Auto baasmudeli hinnaks on 31 000 eurot (pluss käibemaks) ja GT mudeli hinnaks 40 000 eurot (pluss käibemaks).

NOBE lisavarustusena on võimalik endale hankida vähemalt neljameetrisele seinale paigaldatav raam, mille abil saab auto mööda rööpaid vintsiga seinale parkima paigutada. Raamil on ka elektriühendus, mis võimaldab auto aku parkimise ajal täis laadida. „Meil on NOBE-sse plaanitud ka võimas helisüsteem, viis kuni kuus kõlarit auto sees- ja kuus väljaspool. See funktsionaalsus on samuti vimkaga, igaks päevaks saab juht valida mootori- ja signaali heli.”

 

NOBE-st on võimalik osa saada!

NOBE-l on käimas Indiegogo ühisrahastuskampaania, mille abil loodetakse kaasata sada tuhat eurot, et sellest finantseerida auto homologiseerimine. See tähendab protsessi, mille käigus saab auto maailma neljale põhiturule vastavalt sertifitseeritud. Käesoleva aasta septembris-oktoobris plaanitakse kolida autode arendamine tehase mõõdus ruumidesse, et seal väikeseeriatootmisega algust teha. Eesmärgiks on toota 2000 autot aastas ja oma sihtturgu nähakse globaalsena. Selleks soovitakse investeeringutena kaasata 10 miljonit eurot.

NOBE mudelite spetsifikatsioon

NOBE

  • Kolmerattavedu
  • Maksimaalne distants 210 km
  • Tippkiirus 110 km/h
  • Maksimumvõimsus 54 kW
  • Maksimaalne pöördemoment 825 Nm
  • Põhiaku 21 kwh Li-On
  • Õhukonditsioneer
  • Elektrilised aknad

NOBE 100 GT

  • Kolmerattavedu
  • Maksimaalne distants 260 km
  • Tippkiirus 130 km/h
  • Maksimumvõimsus 72 kW
  • Maksimaalne pöördemoment 1050 Nm
  • Põhiaku 25 kwh Li-On
  • Õhukonditsioneer
  • Elektrilised aknad
  • Eemaldatav panoraamkatus

 

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt