Pane selle lindi alla rohkem liimi!

Veigo Kell

 

1920. aastatel töötas Richard Drew nimeline mees Minnesota Mining and Manufacturing Companys. Vaatamata kõlavale nimele valmistas see firma ainult liivapaberit ja Richard oligi liivapaberi müügimees. Ning ta teadis liivapaberitest tõepoolest kõike.

Pakkudes liivapaberit kohalikule autotöökojale, märkas mees, et autovärvijatel oli keeruline hoida puhast joont kahe värvi liitumiskohas. Drew teadis kohe, et värvijatel oleks selle töö lihtsustamiseks vaja liivapaberit – ainult et ilma liivata. See viiski kleeplindi leiutamiseni 1925. aastal ja määras ära firma edasise saatuse. Nüüd teame seda firmat 3M nime all.

Ühe müügimehe oskus leida pealtnäha valdkonnavälisele probleemile lahendus pole erandlik. Sageli tulevadki innovaatilised ideed neilt, kes oskavad lahendusi näha väljaspool algselt eeldatud teadmiste ringi. Näites 3M kasutabki seda poliitikat, et insenerid liiguvad iga paari aasta tagant teise osakonda.

Miks aga peaks ettevõte laskma aastate jooksul kogutud valdkondlikul teadmisel liikuda kuhugi mujale? Miks peaks näiteks jurist vahelduseks töötama turunduses, raamatupidaja logistikuna või personalijuht rahvusvaheliste koostööpartneritega?

Organisatsiooni seisukohast näib vastus olema lihtne: me võtame ju tööle sellise või teistsuguse oskusega ametinimetuse, mitte inimese oma potentsiaaliga. Kui sa oled jurist, peadki tegelema juuraga ja tubli töö korral edutatakse sind vanemjuristiks. Raamatupidajast saab vanemraamatupidaja jne. Seda sult vist ju oodataksegi?

Inimeste või tegevuste rotatsioon organisatsiooni sees pole teema, millest liiga palju räägitakse. Aga igas organisatsioonis on küllaga töötajaid, kes tahaks vahelduseks midagi muud teha või on neil oma praegusel ametikohal – võimalik et tipptasemel – lihtsalt igav hakanud. Mida nende inimestega teha?

Lahendus on ehk lihtsam, kui tundub. Anna soovijatele võimalus töötada mõnes teises osakonnas või lase neil tegeleda paralleelselt mitme projektiga. Sellel on üllatavalt lihtne tulu: inimestel hakkab uuesti põnev midagi uut õppides, mitu projekti võivad üksteist omavahel ideedega toita, inimesed väljuvad oma mugavustsoonist ja lõpetuseks tekivad nii uued suhted. Kaotus pole siin mitte see, et väljaõppinud valdkonna spetsialist liigub uuele ametikohale, vaid see, et inimesed jäävadki kinni eeldatud raamidesse ja ettevõtte jaoks läheb nende, võimalik et mitte-eeldatud potentsiaal lihtsalt kaduma.

Muide, põhjus, miks 3M kleeplinte teatakse Scotchi kaubamärgi all, on samuti huvitav. Kui Richard Drew testis oma esimesi kleeplinte, et aru saada, palju nende all liimainet peaks olema, siis sai ta autovärvijatelt hävitava tagasiside osaliseks: „Ütle oma kuramuse Šoti ülemustele, et nad selle lindi alla rohkem liimi paneks!”

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt