fbpx

Määramatuse võlu ja valu

Kaootilises, korrastamatus olukorras võib määramatust, vastamata küsimusi olla inimese jaoks liiga palju. Kuidas siiski targalt edasi tegutseda, määramatust isegi nautides? Teemat arendab  koolitus- ja arendusfirma SELF II loovjuht Karin Hango.

Inimesed ei salli eriti määramatust. See tundub hirmutav. Turvatunde säilitamiseks või suurendamiseks kipume kibekiiresti segastele asjadele lihtsaid seletusi välja mõtlema ja jääme neid siis kangekaelselt uskuma. Meile meeldivad lood, mis aitavad tähendust luua.

Sageli valime esimese oma tõekspidamiste ja eelarvamustega enam-vähem sobiva tõlgenduse ja kaotame sellesse klammerdudes võimaluse näha uues olukorras midagi uut. Näiteks järeldame mingite märkide põhjal, et ainus viis ebakindla olukorraga toime tulla on harjumuspärasel moel jätkata. Või et muutmine on kellegi jaoks enesenäitamise viis, tegelikult pole selle järele vajadust. Või et keegi püüab olukorda muutes kellelegi ära teha. Ja sedagi, et esile kerkivad probleemid tähendavad seda, et muudatuse ideest tuleks loobuda.

Ärevus ei võimalda uudishimulikult ja arukalt tegutseda

Inimesed eelistavad reeglina muudatusi vaadata kui lihtsaid tehnilisi projekte. Mõte sellest, et tulevik toob kaasa palju tundmatut, nii et ilmselt on vaja oma harjumusi muuta või mõned tõekspidamised üle vaadata, tekitab kõhedust. Kardetakse, et asi läheb käest ära, ning pahatihti hakatakse otsima mõttekaaslasi, kellega muudatusi alavääristada ja hetkelisi, pikas perspektiivis vähe olulisi probleeme esiplaanil hoida.

Tundetarkuse uurijad ja käitumisökonoomika spetsialistid soovitavad igasuguste selgitavate lugude loomise ja uskumisega määramatus olukorras siiski pisut hoogu pidada. On kindlaks tehtud, et tundetarku inimesi iseloomustab muu hulgas negatiivne võimekus ehk suutlikkus määramatust taluda ja endas hoida ning seda mitmekülgselt tunnetada (probleeme eitamata ja tegevusesse sööstmata), et jõuda sobivaimate lahendusteni. Negatiivse võimekusega inimene seisab vastu kiusatusele kiiresti tulemuseni jõuda ja on võimeline paremaid otsuseid langetama.

Humanistliku psühholoogia rajaja Carl Rogers on samalaadset omadust nimetanud mitmetähenduslikkuse talumise võimeks ja peab seda oluliseks loomevõime komponendiks.

Arvan tõepoolest, et enne korrastamist on sobilik määramatust, segadust või kaost pisut lähemalt uurida, kaaslastega olukorra üle arutleda, andmata lõplikke hinnanguid ja otsuseid langetamata. Mõnda aega segaduses olemine aitab toimuvat sügavamalt mõista, midagi uut märgata.

Juhtimisel on oluline nii korra loomine kui korratuse kasutamine

Muutuvas keskkonnas juhtimise puhul on vaja nii korrastamist kui ka uuendamist, uute võimaluste märkamist ja loomist. Tänapäeva juhis võiksid tasakaalus olla nii protsessijuhi kui liidri omadused. Tähtis on nii süstematiseerimine ja planeerimine (kaose vähendamine), kui ka kaaslaste innustamine-motiveerimine ja üheskoos uute võimaluste katsetamine, määramatuse suurendamine.

Igal juhul on üks võtmeküsimusi see, kas juht suudab leida võimalusi toimuvat mõjutada või muutub ta lootusetuks ja näeb ennast olude ohvrina.

Selle kohta, kuidas määramatus ja segases olukorras targalt tegutseda, on soovitusi jaganud näiteks Tom Peters. Ta ütleb, et igas olukorras tuleb lähtuda kliendi vaatepunktist, olla kõigis organisatsiooni tegevusvaldkondades innovaatiline, säilitada laia partnerlust (ehk sõlmida kõikidele osapooltele kasulikke lepinguid) ning luua lihtsaid mõõtesüsteeme võtmetegevuste toetamiseks.

Teravmeelselt on võimalikku nurikäitumist turbulentses olukorras kirjeldanud William Bridges, kes räägib oma klassikalises artiklis „Getting Them Through the Wilderness“ loobumisest ehk vana juurde tagasi pöördumisest, ebajumalate leidmisest ja kummardamisest, parematesse paikadesse põgenemisest, liigsest kiirustamisest ja aeglasemate hülgamisest, pingutamise lõpetamisest esimeste edusammude järel („ongi korras!“) jne. Sedalaadi veidruste märkamine nii enda kui teiste juures aitab vähendada ärevust ja määramatusega sõbraks saada.

Mida teha ummikus olles?

Ummikusse satub inimene olukorras, kus tema senistest kohanemisviisidest ei piisa või need ei tundu mõislikud – tema käitumistavad, mõtteviis ja emotsionaalne võimekus ei võimalda toime tulla. Inimene jääb kinni, ei saa edasi ega tagasi – vanaviisi pole enam võimalik või ei tundu sugugi mõistlik, aga uutmoodi ei julge või ei oska. Ummikseis, mis kutsub mõnel inimesel esile lausa paanikalaadse seisundi, annab samas võimaluse oma nn eluplaani üle vaadata, suhtumisi ja ennast ümber mõtestada.

Ehkki tavamõtlemise kohaselt on ummikseis halb ja ennast tuleks kiiresti kokku võtta, on palju mõttekam ja tõhusam uurida oma seisundit (mis minuga toimub; kuidas ma olukorrast mõtlen) ning kujutleda ja proovida uusi tegutsemisviise.

Me muutume mõnigi kord kiiremini, kui suudame seda mõtestada. Ummikseis on toimuva tagajärg ja samas lahenduse algus. Võimalus ja kohustus midagi uut välja mõelda ja muutuda, et püsima jääda.

Kõige selle juures on vaja säilitada väsimatu uudishimu ja usaldus teiste vastu; luua nendega koos uusi toimetulekuviise, neid mõtestada ja proovida.

Kuidas määramatuses hakkama saada?

  • Ära kiirusta toimuvat oma tavapäraste kategooriate abil lihtsustama („seda ma ju tean, see on tavaline…“).
  • Arenda teadlikku kohalolu, teadvelolekut. Peatu ja jälgi, mis tegelikult toimub nii sinu ümber kui sinu sees (mida sa koged, tunned, mõtled). Räägi sellest kellelegi või kirjuta see endast välja.
  • Ole võimalikult plastiline ja proaktiivne – selle asemel et veeretada solvumine ja vastutus teistele, leia võimalusi olukorra mõjutamiseks ja teistsuguste tegutsemisviiside proovimiseks.
  • Säilita uudishimu ja paindlikkus, ole valmis uut infot mitmel viisil tõlgendama.
  • Suhtle erinevate inimestega, kuula neid ja püüa koos nendega leida uusi toimetulekuviise ja arenguvõimalusi.
  • Kui proovid midagi uut moodi teha, siis jälgi, mis tulemused sellel on.

 

Kommentaarid on suletud

Antud lehekülg kasutab küpsiseid, et parandada teie kasutuskogemust. Lehe sirvimise jätkamisel nõustud meie küpsiste kasutamise tingimustega. Sain aru Loe lähemalt